Հայկական լեռնաշխարհն ունի երկու համանուն լեռ՝ Նեմրութները, որոնք երբեմն շփոթում են միմյանց հետ: Նեմրութները գտնվում են իրարից ուղիղ գծով 315 կմ հեռավորության վրա: Առաջինը մեծ Նեմրութ հրաբուխն է, որը գտնվում է Վանա լճի մոտ, և կապվում է Հայոց անվանադիր նախնի Հայկի հետ: Հետագայում Հայկին փոխարինեց և գերագույն աստված դարձավ Արամազդը, որի պաշտամունքը կենտրոնական դիրք էր գրավում նաև Նեմրութ լեռան սրբավայրում, որն էլ համարվում է երկրորդ Նեմրութը: Երկրորդ Նեմրութը գտնվում է Հայկական կամ Արևելյան Տավրոսի լեռներում, որը Կոմմագենե երկրի բարձրագույն գագաթն է:
Վանա Նեմրութ (Սարակն)
Նեմրութը (Սարակն) երիտասարդ բազմածին հրաբուխ է, որը գտնվում է Հայկական լեռնաշխարհում՝ Վանա լճի արևմտյան ափին: Բարձրությունը կազմում է 2935 մ, հիմքի շրջագիծը՝ մոտ 50 կմ: Հրաբխի գագաթը իրենից ներկայացնում է խոշոր կալդերա, որի մեջ լճեր է գոյացել: Գագաթից բացվում է հրաշալի տեսարան դեպի խառնարանը: Այն գտնվում է 2500 մ-ի վրա, որն ամենամեծն է ողջ Հայկական լենաշխարհում։ Կալդերայի տրամագիծը 8 կմ է, որի արևմտյան մասում խառնարանային լճերն են։ Խառնարանի պատերը կախված, զառիթափ ժայռերով են՝ միչև 300 մ բարձրությամբ: Խառնարանից ու լանջերից դուրս են գալիս տաք գազեր, ջրեր և գոլորշիներ: Հարավ-արևելյան լանջերը զառիթափ են, արևմտյանը` զառիկող իջնում են դեպի Մշո դաշտ:

Նեմրութի խառնարանը
Առաջներում Նեմրութը արտավիժել է բազալտային լավաներ: Այս լավաներով է փակվել Վանա լճի գոգավորությունը, և առաջացել է լիճը: Նեմրութն այժմ էլ համարվում է գործող հրաբուխ: Վերջին ժայթքումը ըստ Ֆ. Օսվալդի տեղի է ունեցել 1441 թ.:
Մեր առաջին վերելքը Նեմրութ լեռան գագաթ – Վերելք Նեմրութ լեռ

Նեմրութի գագաթին
Նեմրութի առասպելը
Ըստ առասպելի Նեմրութ անունով մի թագավոր կար՝ շատ գոռոզ մի մարդ, որը ցանկացել է լեռան վրա երկինք հասնող մի ամրոց կառուցել: Եվ իրոք կառուցում է հրաշալի մի ամրոց, որ տեսնողները հիանում էին: Ավելի գոռոզանալով՝ թագավորը լարում է աղեղը, և նետն ուղարկում երկինք, որպեսզի աստծուն ոչնչացնի և ինքը պաշտվի նրա փոխարեն: Աստված տեսնելով թագավորի գոռոզությունը, իր զայրույթն արտահայտում է լեռան ստորերկրյա ուժեղ ցնցումներով: Այդ կործանիչ ցնցումները միանալով երկնքից ուղարկված հզոր փոթորիկին, քարը քարի վրա չթողնելով՝ ավերում են ամրոցը: Փոշին տարածվում է մինչև Ուրֆա քաղաք:
Մինչև հիմա էլ Տարոնի, Մուշի ժողովուրդը, եթե ուզում են մեկին անիծեն, ասում են. «Քու թոզըն Ուրֆա ելնի»:
Այսօր էլ Դատվան գյուղի ձորակում երևում է քար ու ավազ կրող ուղտերի քարացած քարավանը: Իսկ մռայլ, անժպիտ, մաղձոտ մարդիկ մինչև հիմա էլ որակվում են Նեմրութ-նմրութ անունով:
Այս առասպելը հանդիսանում է քրիստոնեության արգասիք ամբարտավան թագավորի մասին, որը պատժվեց, երբ փորձեց աստծուն սպանել մարդու մեջ:

Նեմրութի խառնարանային լճերը
Նեմրութի ասլանը
Մեծ Նեմրութը հայտնի է նաև նրանով, որ ֆիդայական շարժման ժամանակ, այստեղ թշնամուց պատսպարվել է հայտնի ֆիդայի Աղբյուր Սերոբը:
1897 թվականի փետրվարին Աղբյուր Սերոբը գտնվում էր Թեղուտ գյուղում, երբ թուրքերը դուրս են գալիս մեծ հայդուկի հետքի վրա: Սերոբը թշնամու ուշադրությունը հրավիրում է իր վրա, որպեսզի խաղաղ բնակչությունը չտուժի, և ուղևորվում դեպի Նեմրութ: Թուրքերը սկսում են հետապնդել նրան, բայց 3-4 արշին ձյունը խանգարում է նրանց և նրանք խրվելով ձյան մեջ չեն կարողանում առաջ գնալ:

Նեմրութի ասլանը / Լուս. armat.im կայքից
Սերոբը 2 օր մնալով Նեմրութի տաք աղբյուրների մոտ, գնում է Դատվան գյուղ: Բոլորը կարծում էին, թե հայդուկը մահացել է: Եվ երբ ժողովուրդը տեսնում է հայդուկին նրան տալիս է Նեմրութի Ասլան անվանումը:
Նեմրութ լեռան սրբավայրը
Թե՛ Հայկական լեռնաշխարհում, թե՛ հին աշխարհի պատմության մեջ, Նեմրութ լեռան սրբավայրը խոշորագույններից է: Այն կարելի է համեմատել Պերսեպոլիսյան մշակույթի կամ եգիպտական բուրգերի հետ: Այս հուշարձանախումբ սրբավայրը իրենից ներկայացնում է արհեստականորեն կառուցված կոն, որի երեք կողմում ֆիքսված են որոշակի ենթահուշարձանախմբեր: Բացի հրաշակերտ ճարտարապետական հուշարձան լինելուց, Նեմրութի սրբավայրը կարևոր սկզբնաղբյուր է հնագույն հավատքի՝ մասնավորապես հայոց նախաքրիստոնեական կրոնի ուսումնասիրության համար: Սրբավայրը մեզ նաև հուշում է, թե ինչպիսին պետք է լինեն Հայկական լեռնաշխարհի այն հուշարձանները, որոնք պատկանում են Հայաստանի այն մշակույթին, որը պիտի կապվեր բազմաստվածության հետ: Ցավոք քրիստոնեություն ընդունելուց հետո Հայկական լեռնաշխարհի մշակութային ժառանգությունը ավերվեց և եզակի հուշարձաններ կարողացան փրկվել մոլեռանդ կրոնավորների ձեռքից։

Նեմրութի սրբավայրը
Սրբավայրի կառուցվածքը
Սրբավայրը կառուցված է Կոմմագենեի թագավորության բարձրագույն կետի վրա (2100 մ ծ․մ․), որի կառուցման համար օգտագործվել են այլ վայրից բերված քարեր: Նեմրութի սրբավայրը իրենից ներկայացնում է դասական արևապաշտական մի հուշարձան: Կոնաձև արհեստական դամբարանաբլուրը կառուցված է մանր քարերով, առանց շաղախի, ունի 50 մետր բարձրություն և հազարամյակների ընթացքում չի փլուզվել: Բլրի երկու կողմերում՝ արևելքում և արեմուտքում, կառուցված են իրար նման արձանախմբեր, որոնք պատկերում են աստվածներին, արքային և նրա նախնիներին, թագավորության զինանշանները՝ առյուծ և արծիվ, ինչպես նաև Անտիոքոս արքայի հորոսկոպը՝ առյուծի քանդակով:
Հուշարձանախմբի կենտրոնական մասում հինգ մարդակերպ արձաններ են նստած դիրքով: Կենտրոնում Արամազդի արձանն է, որն ունի ինը մետր բարձրություն: Արամազդի աջ կողմում Անահիտ դիցուհու արձանն է: Արամազդի մյուս կողմում Միհր աստծո արձանն է: Կենտրոնական այս երեք արձանները ներկայացնում են դիցարանը գլխավորող երեք գերագույն աստվածներին: Այս երեք գերագույն աստվածների մի կողմում ներկայացված է ինքը՝ սրբավայրը կառուցող Անտիոքոս առաջին արքան, մյուս կողմում՝ քաջության աստված Վահագնը:
Այստեղ նշենք նաև, որ մ.թ.ա. երկրորդ հազարամյակում Խեթական տերության արքաների գլխավոր տիտղոսն արևայինն էր համարվում, և պատահական չէ, որ ամպրոպի գերագույն աստվածը, որն Արամազդի նախատիպն էր, կրում էր մի զենք, որը Նեմրութի սրբավայրում փորագրված է Արամազդի և Անտիոքոս արքայի սաղավարտներին:

Նեմրութի աստվածները
Անտիոքոս Կոմմագենացու և աստվածների կապը
Նեմրութի սրբավայրի կոթողներից մի քանիսում ներկայացված են Անտիոքոս արքայի և աստվածների ձեռքսեղմումները: Հնագույն ուսմունքների համաձայն, դրանք ոչ միայն խորհրդանշում էին այդ աստվածներից իշխանության ստացումը, այլև նրանց հետ յուրօրինակ դաշինքը: Ի դեպ Անտիոքոս արքան իրեն համարում էր Միհր աստծո երկրային մարմնացումը: Այսինքն՝ երկրի վրա ինքն էր կարգավորում աստվածային օրենքները և հետևում արդարությանը:
Ուղիղ գծով դեպի Մասիս
Հետաքրքրական է այն հանգամանքը, որ արևելյան հարթակի հուշարձաններն արևելքի կետից մոտ 30 աստիճանով շեղված են դեպի հյուսիս: Թերևս սա այն կետն է, որտեղից Անտիոքոս արքայի ծննդյան օրը՝ հուլիսի 7-ին դուրս է գալիս արևը:
Կա ուշագրավ մի այլ հանգամանք, ըստ որի, եթե շարունակում ենք ուղղահայացը արևելյան հարթակից, ապա ուղիղ գծով դուրս ենք գալիս դեպի Հայկական լեռնաշխարհի բարձրագույն կետը՝ Մեծ Մասիսի գագաթը: Որը կարծես յուրօրինակ կապող լար լինի Մեծ Մասիսի և Կոմմագենեի թագավորության միջև:
Ո՞վ էր Անտիոքոս Կոմմագենացին
Անտիոքոս առաջինի ծննդաբանության մասին մենք տեղեկանում ենք Նեմրութի սրբավայրում նրա թողած արձանագրություններից, նաև կանգնեցրած պատկերաքանդակներից, որտեղ երկու շարքով, ամեն շարքում 15 քարասալով ներկայացված են նրա նախնիները՝ մի կողմը հայրական գծով, մյուս կողմը՝ մայրական: Հայրական գծով նախնիների շարքը Անտիոքոս արքան սկսում է Դարեհ առաջինով, իսկ մայրական կողմը՝ Ալեքսանդր Մակեդոնացիով: Այստեղ հանդիպում ենք մի երևույթի, որը շատ տարածված է եղել նախկինում, դա գահակալների կողմից իրենց համար խիստ պատվաբեր ծագումնաբանության ներկայացուն էր, որը երբեմն չէր համապատասխանում իրականությանը: Նախնիների շարքում հիշատակվում է նաև Սամոս արքան, որը կառուցել է Սամոսատը՝ Կոմմագենենի կենտրոնը, հիշատակվում է նաև Արշամը, որ կառուցեց Ծոփքի կենտրոն Արշամաշատը, նաև Արսամեա անունով երկու քաղաք Կոմմագենեում: Այսինքն՝ այս բոլոր արձանագրություները վկայում են այն մասին, որ Անտիոքոս առաջինը հայկական Երվանդունյաց թագավորության տան ուղիղ ժաջանգորդ է: Նշենք նաև, որ Անտիոքոս արքան կառավարել է մ.թ.ա. 70-38 թթ., ում թագադրել է Տիգրան Մեծը Տիգրանյան թագով: Հենց այդ թագով էլ ներկայացված է Անտիոքոս Կոմմագենացու արձանը Նեմրութ լեռան սրբավայրում:

Նեմրութի աստվածները
Նեմրութի սրբավայրը նոր ժամանակներում
Մեզանից ավելի քան 2.000 տարի առաջ կառուցված այս սրբավայրը, որի կառուցման բարդությունը կարելի է համեմատել միայն եգիպտական բուրգերի հետ, և որը բազմաթիվ գիտնականներ համարում են հին աշխարհի ութերորդ հրաշալիքը, հայտնաբերվել և մասամբ պեղվել է 19-րդ դարում, մաքրվել ու վերականգնվել՝ 20-րդ դարում: Պահպանվել են նույնիսկ դրա կինոնկարները: Նեմրութի սրբավայրը նոր ժամանակներում առավել հայտնի դարձավ 1890 թ-ին՝ գերմանացի ուսումնասիրողներ Կառլ Հյումանի և Օտո Փուչթայնի «Ճանապարորդություն Փոքր Ասիայում և հս. Սիրիայում» հրատարակած գրքում:
Ներկայումս Թուրքիայում քննարկվում է մի տարբերակ, ըստ որի ուզում են արձանները տեղափոխել սրբավայրի հարևանությամբ գտնվող Քահթայի թանգարաններից մեկը:
Նեմրութ լեռան սրբավայրը ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի մշակութային ժառանգության ցուցակում ներառվել է 1987 թ.-ին:

Նեմրութի աստվածները
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Հայկական լեռնաշխարհ
Հայկական լեռնաշխարհի Նեմրութները
/in Բլոգ, Հայկական լեռնաշխարհ /by armeniangeographicՎանա Նեմրութ (Սարակն)
Նեմրութը (Սարակն) երիտասարդ բազմածին հրաբուխ է, որը գտնվում է Հայկական լեռնաշխարհում՝ Վանա լճի արևմտյան ափին: Բարձրությունը կազմում է 2935 մ, հիմքի շրջագիծը՝ մոտ 50 կմ: Հրաբխի գագաթը իրենից ներկայացնում է խոշոր կալդերա, որի մեջ լճեր է գոյացել: Գագաթից բացվում է հրաշալի տեսարան դեպի խառնարանը: Այն գտնվում է 2500 մ-ի վրա, որն ամենամեծն է ողջ Հայկական լենաշխարհում։ Կալդերայի տրամագիծը 8 կմ է, որի արևմտյան մասում խառնարանային լճերն են։ Խառնարանի պատերը կախված, զառիթափ ժայռերով են՝ միչև 300 մ բարձրությամբ: Խառնարանից ու լանջերից դուրս են գալիս տաք գազեր, ջրեր և գոլորշիներ: Հարավ-արևելյան լանջերը զառիթափ են, արևմտյանը` զառիկող իջնում են դեպի Մշո դաշտ:
Նեմրութի խառնարանը
Առաջներում Նեմրութը արտավիժել է բազալտային լավաներ: Այս լավաներով է փակվել Վանա լճի գոգավորությունը, և առաջացել է լիճը: Նեմրութն այժմ էլ համարվում է գործող հրաբուխ: Վերջին ժայթքումը ըստ Ֆ. Օսվալդի տեղի է ունեցել 1441 թ.:
Մեր առաջին վերելքը Նեմրութ լեռան գագաթ – Վերելք Նեմրութ լեռ
Նեմրութի գագաթին
Նեմրութի առասպելը
Ըստ առասպելի Նեմրութ անունով մի թագավոր կար՝ շատ գոռոզ մի մարդ, որը ցանկացել է լեռան վրա երկինք հասնող մի ամրոց կառուցել: Եվ իրոք կառուցում է հրաշալի մի ամրոց, որ տեսնողները հիանում էին: Ավելի գոռոզանալով՝ թագավորը լարում է աղեղը, և նետն ուղարկում երկինք, որպեսզի աստծուն ոչնչացնի և ինքը պաշտվի նրա փոխարեն: Աստված տեսնելով թագավորի գոռոզությունը, իր զայրույթն արտահայտում է լեռան ստորերկրյա ուժեղ ցնցումներով: Այդ կործանիչ ցնցումները միանալով երկնքից ուղարկված հզոր փոթորիկին, քարը քարի վրա չթողնելով՝ ավերում են ամրոցը: Փոշին տարածվում է մինչև Ուրֆա քաղաք:
Մինչև հիմա էլ Տարոնի, Մուշի ժողովուրդը, եթե ուզում են մեկին անիծեն, ասում են. «Քու թոզըն Ուրֆա ելնի»:
Այսօր էլ Դատվան գյուղի ձորակում երևում է քար ու ավազ կրող ուղտերի քարացած քարավանը: Իսկ մռայլ, անժպիտ, մաղձոտ մարդիկ մինչև հիմա էլ որակվում են Նեմրութ-նմրութ անունով:
Այս առասպելը հանդիսանում է քրիստոնեության արգասիք ամբարտավան թագավորի մասին, որը պատժվեց, երբ փորձեց աստծուն սպանել մարդու մեջ:
Նեմրութի խառնարանային լճերը
Նեմրութի ասլանը
Մեծ Նեմրութը հայտնի է նաև նրանով, որ ֆիդայական շարժման ժամանակ, այստեղ թշնամուց պատսպարվել է հայտնի ֆիդայի Աղբյուր Սերոբը:
1897 թվականի փետրվարին Աղբյուր Սերոբը գտնվում էր Թեղուտ գյուղում, երբ թուրքերը դուրս են գալիս մեծ հայդուկի հետքի վրա: Սերոբը թշնամու ուշադրությունը հրավիրում է իր վրա, որպեսզի խաղաղ բնակչությունը չտուժի, և ուղևորվում դեպի Նեմրութ: Թուրքերը սկսում են հետապնդել նրան, բայց 3-4 արշին ձյունը խանգարում է նրանց և նրանք խրվելով ձյան մեջ չեն կարողանում առաջ գնալ:
Նեմրութի ասլանը / Լուս. armat.im կայքից
Սերոբը 2 օր մնալով Նեմրութի տաք աղբյուրների մոտ, գնում է Դատվան գյուղ: Բոլորը կարծում էին, թե հայդուկը մահացել է: Եվ երբ ժողովուրդը տեսնում է հայդուկին նրան տալիս է Նեմրութի Ասլան անվանումը:
Նեմրութ լեռան սրբավայրը
Թե՛ Հայկական լեռնաշխարհում, թե՛ հին աշխարհի պատմության մեջ, Նեմրութ լեռան սրբավայրը խոշորագույններից է: Այն կարելի է համեմատել Պերսեպոլիսյան մշակույթի կամ եգիպտական բուրգերի հետ: Այս հուշարձանախումբ սրբավայրը իրենից ներկայացնում է արհեստականորեն կառուցված կոն, որի երեք կողմում ֆիքսված են որոշակի ենթահուշարձանախմբեր: Բացի հրաշակերտ ճարտարապետական հուշարձան լինելուց, Նեմրութի սրբավայրը կարևոր սկզբնաղբյուր է հնագույն հավատքի՝ մասնավորապես հայոց նախաքրիստոնեական կրոնի ուսումնասիրության համար: Սրբավայրը մեզ նաև հուշում է, թե ինչպիսին պետք է լինեն Հայկական լեռնաշխարհի այն հուշարձանները, որոնք պատկանում են Հայաստանի այն մշակույթին, որը պիտի կապվեր բազմաստվածության հետ: Ցավոք քրիստոնեություն ընդունելուց հետո Հայկական լեռնաշխարհի մշակութային ժառանգությունը ավերվեց և եզակի հուշարձաններ կարողացան փրկվել մոլեռանդ կրոնավորների ձեռքից։
Նեմրութի սրբավայրը
Սրբավայրի կառուցվածքը
Սրբավայրը կառուցված է Կոմմագենեի թագավորության բարձրագույն կետի վրա (2100 մ ծ․մ․), որի կառուցման համար օգտագործվել են այլ վայրից բերված քարեր: Նեմրութի սրբավայրը իրենից ներկայացնում է դասական արևապաշտական մի հուշարձան: Կոնաձև արհեստական դամբարանաբլուրը կառուցված է մանր քարերով, առանց շաղախի, ունի 50 մետր բարձրություն և հազարամյակների ընթացքում չի փլուզվել: Բլրի երկու կողմերում՝ արևելքում և արեմուտքում, կառուցված են իրար նման արձանախմբեր, որոնք պատկերում են աստվածներին, արքային և նրա նախնիներին, թագավորության զինանշանները՝ առյուծ և արծիվ, ինչպես նաև Անտիոքոս արքայի հորոսկոպը՝ առյուծի քանդակով:
Հուշարձանախմբի կենտրոնական մասում հինգ մարդակերպ արձաններ են նստած դիրքով: Կենտրոնում Արամազդի արձանն է, որն ունի ինը մետր բարձրություն: Արամազդի աջ կողմում Անահիտ դիցուհու արձանն է: Արամազդի մյուս կողմում Միհր աստծո արձանն է: Կենտրոնական այս երեք արձանները ներկայացնում են դիցարանը գլխավորող երեք գերագույն աստվածներին: Այս երեք գերագույն աստվածների մի կողմում ներկայացված է ինքը՝ սրբավայրը կառուցող Անտիոքոս առաջին արքան, մյուս կողմում՝ քաջության աստված Վահագնը:
Այստեղ նշենք նաև, որ մ.թ.ա. երկրորդ հազարամյակում Խեթական տերության արքաների գլխավոր տիտղոսն արևայինն էր համարվում, և պատահական չէ, որ ամպրոպի գերագույն աստվածը, որն Արամազդի նախատիպն էր, կրում էր մի զենք, որը Նեմրութի սրբավայրում փորագրված է Արամազդի և Անտիոքոս արքայի սաղավարտներին:
Նեմրութի աստվածները
Անտիոքոս Կոմմագենացու և աստվածների կապը
Նեմրութի սրբավայրի կոթողներից մի քանիսում ներկայացված են Անտիոքոս արքայի և աստվածների ձեռքսեղմումները: Հնագույն ուսմունքների համաձայն, դրանք ոչ միայն խորհրդանշում էին այդ աստվածներից իշխանության ստացումը, այլև նրանց հետ յուրօրինակ դաշինքը: Ի դեպ Անտիոքոս արքան իրեն համարում էր Միհր աստծո երկրային մարմնացումը: Այսինքն՝ երկրի վրա ինքն էր կարգավորում աստվածային օրենքները և հետևում արդարությանը:
Ուղիղ գծով դեպի Մասիս
Հետաքրքրական է այն հանգամանքը, որ արևելյան հարթակի հուշարձաններն արևելքի կետից մոտ 30 աստիճանով շեղված են դեպի հյուսիս: Թերևս սա այն կետն է, որտեղից Անտիոքոս արքայի ծննդյան օրը՝ հուլիսի 7-ին դուրս է գալիս արևը:
Կա ուշագրավ մի այլ հանգամանք, ըստ որի, եթե շարունակում ենք ուղղահայացը արևելյան հարթակից, ապա ուղիղ գծով դուրս ենք գալիս դեպի Հայկական լեռնաշխարհի բարձրագույն կետը՝ Մեծ Մասիսի գագաթը: Որը կարծես յուրօրինակ կապող լար լինի Մեծ Մասիսի և Կոմմագենեի թագավորության միջև:
Ո՞վ էր Անտիոքոս Կոմմագենացին
Անտիոքոս առաջինի ծննդաբանության մասին մենք տեղեկանում ենք Նեմրութի սրբավայրում նրա թողած արձանագրություններից, նաև կանգնեցրած պատկերաքանդակներից, որտեղ երկու շարքով, ամեն շարքում 15 քարասալով ներկայացված են նրա նախնիները՝ մի կողմը հայրական գծով, մյուս կողմը՝ մայրական: Հայրական գծով նախնիների շարքը Անտիոքոս արքան սկսում է Դարեհ առաջինով, իսկ մայրական կողմը՝ Ալեքսանդր Մակեդոնացիով: Այստեղ հանդիպում ենք մի երևույթի, որը շատ տարածված է եղել նախկինում, դա գահակալների կողմից իրենց համար խիստ պատվաբեր ծագումնաբանության ներկայացուն էր, որը երբեմն չէր համապատասխանում իրականությանը: Նախնիների շարքում հիշատակվում է նաև Սամոս արքան, որը կառուցել է Սամոսատը՝ Կոմմագենենի կենտրոնը, հիշատակվում է նաև Արշամը, որ կառուցեց Ծոփքի կենտրոն Արշամաշատը, նաև Արսամեա անունով երկու քաղաք Կոմմագենեում: Այսինքն՝ այս բոլոր արձանագրություները վկայում են այն մասին, որ Անտիոքոս առաջինը հայկական Երվանդունյաց թագավորության տան ուղիղ ժաջանգորդ է: Նշենք նաև, որ Անտիոքոս արքան կառավարել է մ.թ.ա. 70-38 թթ., ում թագադրել է Տիգրան Մեծը Տիգրանյան թագով: Հենց այդ թագով էլ ներկայացված է Անտիոքոս Կոմմագենացու արձանը Նեմրութ լեռան սրբավայրում:
Նեմրութի աստվածները
Նեմրութի սրբավայրը նոր ժամանակներում
Մեզանից ավելի քան 2.000 տարի առաջ կառուցված այս սրբավայրը, որի կառուցման բարդությունը կարելի է համեմատել միայն եգիպտական բուրգերի հետ, և որը բազմաթիվ գիտնականներ համարում են հին աշխարհի ութերորդ հրաշալիքը, հայտնաբերվել և մասամբ պեղվել է 19-րդ դարում, մաքրվել ու վերականգնվել՝ 20-րդ դարում: Պահպանվել են նույնիսկ դրա կինոնկարները: Նեմրութի սրբավայրը նոր ժամանակներում առավել հայտնի դարձավ 1890 թ-ին՝ գերմանացի ուսումնասիրողներ Կառլ Հյումանի և Օտո Փուչթայնի «Ճանապարորդություն Փոքր Ասիայում և հս. Սիրիայում» հրատարակած գրքում:
Ներկայումս Թուրքիայում քննարկվում է մի տարբերակ, ըստ որի ուզում են արձանները տեղափոխել սրբավայրի հարևանությամբ գտնվող Քահթայի թանգարաններից մեկը:
Նեմրութ լեռան սրբավայրը ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի մշակութային ժառանգության ցուցակում ներառվել է 1987 թ.-ին:
Նեմրութի աստվածները
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Հայկական լեռնաշխարհ
Հայաստանը հնագույն քարտեզներում
Ինչ և ո՞րն է Անատոլիան
Քարտեզագրական պատերազմ
Երկրաշարժերը Հայկական լեռնաշխարհում
Միջլեռնային գոգավորություններ
Ստորգետնյա ջրերը Հայկական լեռնաշխարհում
Հայոց այբուբենի հուշարձան
/in Առանց խորագրի /by armeniangeographicՀայոց այբուբենի հուշարձան
Հայոց գրերը ստեղծվել են 405 թվականին։ Մշակվել են Մեսրոպ Մաշտոցի կողմից՝ Աստվածաշունչը հայերին հասանելի դարձնելու և քրիստոնեությունը տարածելու նպատակով: Մաշտոցյան այբուբենն այքան կատարյալ էր ստեղծված, որ գործնականում առանց փոփոխության օգտագործվում է մինչև այսօր։ Ի սկզբանե այբուբենը բաղկացած էր 36 տառերից և ամբողջացվել է Միջին դարերում։
Հայերեն տառերը՝ թվարժեքներ
Մաշտոցյան գրի ստեղծումից հետո հայերեն տառերն օգտագործվել են նաև որպես թվարժեքներ։ Այս թվային համակարգը օգտագործվել է հնագույն ժամանակներից, ինչի մասին վկայում են պատմական հուշարձանների պատերին պահպանված փորագրությունները։ Հայերեն 36 տառերը գրվել են 9-ական տառ պարունակող 4 շարքով, որոնք համապատասխանորեն նշանակում են միավորներ, տասնավորներ, հարյուրավորներ և հազարավորներ։
Այբուբենի տառերի թվային արժեք
Համալիրի տարածքից երևում է նաև Սուրբ Խաչը։ Այն տեղադրվել է 2012 թվականին և բաղկացած էր 1711 մեծ և փոքր մետաղական խաչերից։ Խաչերի քանակը խորհրդանշել է Հայաստանում քրիստոնեության որպես պետական կրոն գործելու տարիները: Խաչի բարձրությունը 33 մ է, որը խորհրդանշում է Հիսուս Քրիստոսի խաչելիության տարիքը։
Ամեն տարի ևս մեկ խաչ է ավելացվում:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ
Ակնա լիճ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicԼիճը սնվում է ձնհալքի և աղբյուրների ջրերով։ Այն շրջապատված է երիտասարդ հրաբխային կոներով և ալպյան հրաշագեղ մարգագետիններով։ Լճի ջուրը պարզ է, անուշահամ։ Լճի հայելում արտացոլվում են շրջակա լեռները և երկնքի կապույտը։
Ակնա լիճ
2008 թվականից լիճը ներառվել է բնության պետական հուշարձանների ցանկում։
Լիճը շրջապատված է Գեղամա լեռնագագաթներով (Ակնասար, Նարինե, Շուշան, Շամփրասար, Քարհանք, Աղուսար և այլն), որոնք արտացոլվում են լճի ջրերում՝ այն դարձնելով էլ ավելի գեղեցիկ:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ
Օրբելյանների քարավանատուն
/in Առանց խորագրի /by armeniangeographicՕրբելյանների քարավանատուն
Միջնադարում շինությունների մեծ մասը կառուցվում էր առևտրային ճանապարհներին, ինչն առավել հարմար էր ճանապարհորդողների համար։ Օրբելյանների քարավանատունը որպես իջևանատուն է ծառայել Մետաքսի ճանապարհի Հայաստանով անցնող առևտրականների համար:
Քարավանատան մուտքի բարավորի շինարարական արձանագրությունը վկայում է, որ այն կառուցվել է 1326 – 1327 թվականներին, թեև մուտքի ներքուստ արված մեկ այլ արձանագրությամբ, շինարարությունն ավարտվել է 1332 թվականին։ Ըստ մուտքի ճակատքարի վրա արված արձանագրության, քարավանատունը կառուցել են իշխանաց իշխան Չեսար Օրբելյանը և իր կին Խորիշահը իրենց ծնողների և որդիների հոգիների փրկության համար
Քարավանատունը բաղկացած է երեք դահլիճներից: Ուշագրավ է ստալակտիտավոր մուտքը։ Քարավանատան ճակատային մասի ձախ կողմում քանդակված է առյուծ, որի պոչը կապ տված է, մեջքի կողմով թեքված դեպի գլուխը, իսկ աջ կողմում`ցուլ է քանդակված:
Քարավանատունը կառուցված է գորշ, սրբատաշ բազալտով: Ներսի լուսավորությունն ապահովում են միջնակամարի առաստաղի մեջ բացված լայն երդիկները: Դահլիճի երկու կողմից ձգվում են 8-ական միաչափ հեռավորությամբ կրապատ, քառանկյունի սյուներ: Սյուների արանքում ագուցված են 16 քարե նավակներ` իբրև մսուրք ձիերի համար: Դահլիճի վերջում կազմակերպված 2 սենյակները նախատեսված են եղել մարդկանց օթևանելու համար։
1956 – 1959 թվականներին քարավանատունը հիմնովին վերանորոգվել է:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ
Ջերմուկի հանքային աղբյուրներ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicՋերմուկի հանքային աղբյուր
Գտնվում է ծովի մակարդակից 2140 մ բարձրության վրա և գրանցված է Հայաստանի բնության հուշարձանների ցանկում։
Հանքային ջրի հայտնաբերման մասին նույնիսկ լեգենդներ են հյուսվել: Վաղուց, երբ մարդու ապրուստի հիմնական միջոցը որսորդությունն էր, այս կուսական անտառները լի էին ամենատարբեր որսատեսակներով: Եվ ահա, մի անգամ, փորձառու որսորդը նետահարում է երիտասարդ եղնիկին:
Վիրավոր եղնիկը փախչում է և հասնում Ջերմուկի հանքային աղբյուրներին։ Եղնիկը նետվում է ջուրը, և այն, ինչ տեսնում է որսորդը, ուղղակի հրաշք էր. Եղնիկը ջրից դուրս է գալիս ամբողջովին ապաքինված և բոլորովին առողջ։ Որսորդն ապշում է այս հասարակ ջրի կատարած հրաշքից։ Այդ օրվանից Ջերմուկ ջրի համբավը տարածվում է ամբողջ աշխարհով, իսկ հրաշք ջրի գաղտնիքը մարդկանց հասցրած եղնիկը դառնում է ժողովրդի սիրելին և Ջերմուկ քաղաքի խորհրդանիշը։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ
Ջերմուկի ջրվեժ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicՋերմուկի ջրվեժ
Ջրվեժի մասին կա մի հետաքրքիր ավանդություն, իբրև ջրվեժի վերևի հատվածում, ուղղաձիգ ժայռերի վրա գտնվում էր մի իշխանի ամրոց, որն ուներ շատ գեղեցիկ դուստր, նրա ձեռքը խնդրելու էին գալիս աշխարհի տարբեր ծայրերից: Գեղեցկուհին մերժում էր բոլորին, քանի որ նրա սիրտը պատկանում էր քաջարի ու գեղեցիկ մի երիտասարդի` հովվի որդուն: Աղջիկն ամեն օր կեսգիշերից հետո, իր ննջարանի լուսամուտից ձորն էր նետում մի երկար պարան, որով հովվի որդին խորը կիրճից բարձրանում էր իր մոտ:
Ջերմուկի ջրվեժ
Երբ օրերից մի օր իշխանը գտնում է պարանը, նրա համար ամեն ինչ պարզ է դառնում: Զայրույթի պահին հայրը անիծում է աղջկան ասելով. «Եթե մեկ էլ հանդիպես հովվի որդուն, ջրահարս դառնաս ու երբեք ջրից դուրս չգաս»: Աղջիկը հերթական հանդիպման ժամանակ, որպեսզի սիրեցյալին օգնի բարձրանալ իր դղյակը, պարանի փոխարեն ժայռի բարձունքից կախում է իր երկար վարսերը: Սակայն նույն ակնթարթին իրականանում է հոր անեծքը. գեղեցկուհին դառնում է ջրահարս, իսկ կիրճ թափվող նրա գեղեցիկ վարսերը դառնում են ջրվեժ, որին ժողովուրդը անվանում է «Ջրահարսի վարսեր»:
Ծանոթացեք նաև մեր Հայաստանի ջրվեժները հոդվածին։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ
Շաքիի ջրվեժ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicՇաքիի ջրվեժ
Ջրվեժի անվան հետ կապված կա առասպել: Ըստ ավանդության թշնամիները Գեղարքունի գավառից 93 գեղեցիկ աղջիկ են ուղարկում Մուղանում բանակ դրած իրենց առաջնորդին: Երբ գերի աղջիկների քարավանը հասնում է այստեղ, դիմելով իրենց առևանգիչներին` նրանք ասում են. «Մենք երկար ճանապարհին շատ փոշոտվել ու կեղտոտվել ենք, թույլ տվեք գետում լողանանք, նոր ներկայանանք ձեր մեծերին»:
Հայաստանի ջրվեժները
Առևանգիչները համաձայնում են: Աղջիկները մերկանալով նետվում են Որոտանի ալիքների մեջ և սուզվելով` անհետանում: Միայն Շաքե անունով մի կապուտաչյա աղջիկ, Որոտանը թափվող գետակի միջով փախչելով, փորձում է ազատվել:
Թշնամիները հասնում են նրա հետևից, սակայն նույն վայրկյանին գետակի մեջ հրաշքով մի ժայռ է խոյանում, և ջուրը, նրա վրայով գահավիժելով, իր ճերմակ փրփուրների տակ թաքցնում է Շաքեին: Դրանից հետո այդ ջրվեժն ու նրա մոտ գտնվող գյուղը կոչվում են Շաքեի անունով:
Մեկ այլ ավանդություն ասում է․
Շաքին մի գեղեցիկ աղջիկ է եղել, նա այնքան գեղեցիկ է եղել, որ նրա գեղեցկությանը չի դիմացել մեր երկիրը նվաճելու եկած արաբ զավթիչներից մեկը, սիրահարվել է Շաքիին: Զավթիչը հրամայել է աղջկան գալ իր մոտ, Շաքին էլ չի հնազանդվել ու իրեն նետել է բարձունքից ցած: Այդ պահին նրա հագուստի ճերմակ փեշերը տարածվել են ու դարձել ջրվեժ:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ
Քարի լիճ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicՄակերեսը` 0,3 ք․կմ է, խորությունը՝ 9 մ: Այն Արագածի տասնյակ բարձրալեռնային լճերից մեկն է: Լիճն առաջացել է սառցե գոյացություններից։ Քարի լճի արևմտյան ափից սկիզբ է առնում Արքաշեն գետը։
Քարի լիճ
Լճի հարավային ափին է գտնվում Խորհրդային Միության տարիներին հիմնած ֆիզիկայի գիտահետազոտական կենտրոնի բազայի վրա գործող Արագած տիեզերական ճառագայթների հետազոտական կայանը, որը 1942 թվականին հիմնել են Արտեմ Ալիխանյան և Աբրահամ Ալիխանով եղբայրները։
Կայանի ջրամատակարարումն ապահովելու նպատակով լճի հարավային արտահոսքը փակվել է բետոնե պատով, որի հետևանքով բարձրացել է լճի մակարդակը և ամբարված ջուրը բավարարում է կայանի կարիքները ողջ տարվա ընթացքում։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ
Հորսի լիճ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicՀորսի լիճ
Գտնվում է ծովի մակերևույթից 2090 մ բարձրության վրա։ Այստեղից շատ սիրուն տեսարան է բացվում դեպի Քարկատարի լեռները։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ
Գոշի լիճ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicԼճի երկարությունը կազմում է 100 մ, լայնությունը՝ 80 մ։ Միջին խորությունը հասնում է մինչև 8մ:
Գոշի լիճ
Սնվում է աղբյուրների և մթնոլորտային տեղումների ջրերով։ Լիճն անվանակոչել են ի պատիվ միջնադարյան հայ մտածող–գիտնական ու հասարակական գործիչ Մխիթար Գոշի:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Վերելք Խուստուփ / Վերին Վաչագանից
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
3 գագաթ Քարկատարի լեռներում
Արշավ դեպի Թռչկան ջրվեժ