Սևանավանք վանական համալիրը՝ գտնվում է Գեղարքունիքի մարզում։ Տեղակայված է Սևանա լճի հյուսիս-արևմտյան ափին։ Հիմնադրվել է 305 թվականին, երկու եկեղեցիները՝ 874 թվականին։
Պատմություն
Ըստ ավանդության Սևանավանքը հիմնադրվել է Գրիգոր Լուսավորիչը 305 թվականին և հեթանոսական մեհյանի տեղում կանգնեցրել է նոր հավատքը խորհրդանշող փայտակերտ մի խաչ։ Որոշները պնդում են, Սևանավանքի տարածքում նա կառուցել էր Սբ․ Հարություն (այժմ խոնարհված) եկեղեցին։ Հիմքից կարելի է ենթադրել, որ մեծ չափերի է եղել, կենտրոնագմբեթ բազիլիկ ոճի։
Մատենագրական ու վիմագրական տվյալների համաձայն Սևանա եկեղեցիները կառուցվել են 874 թվականին, վանքի առաջնորդ Մաշտոց Եղվարդեցի վարդապետի (ապագա կաթողիկոս Մաշտոց Ա Եղվարդեցի 897-898թ․թ․) օրոք։
Սևանավանքը հայտնի է նաև «Մարիամաշեն» անունով, այսինքն «Մարիամի կողմից կառուցված»։ Եկեղեցիներից մեկի վրա հայտնաբերված արձանագրությունը վկայում է, որ Սևանավանքը հիմնադրվել է Մարիամ իշխանուհու կողմից 874 թվականին։

Սևանավանք
Վանքը բազմիցս թալանվել և ավերվել է մոնղոլական և լենկթեմուրյան արշավանքների ժամանակ։ Վերակնգնումը սկսվել է 1444 թվականին Հայրապետական Աթոռը Էջմիածնում վերահստատելուց հետո։
1990-ական թվականին բացվել է Սևանավանքի դպրանոցը և Ամենայն Հայոց կաթողիկոս Վազգեն Ա-ի անունով կոչվել է Վազգենյան հոգևոր դպրոց։
20-րդ դարում Սևանա լճի ջրի մակարդակը իջել է և կղզին վերածվել է թերակղզու։ Այսօր Սևանավանքը Հայաստանի ճանաչված պատմամշակութային և զբոսաշրջային վայրերից մեկն է։
Ավանդազրույց
Ավանդության համաձայն Մաշտոց Եղվարդեցի վանականը, ով Սևանավանքում տասը տարի ապրել էր որպես ճգնավոր, երազ է տեսնում, որտեղ 12 առաքյալները գալիս են նրա մոտ և կարգադրում իրենց անունով եկեղեցիներ կառուցել։
Մաշտոցն իր երազը պատմում է Մարիամին, ով խոստացել էր երեսուն եկեղեցի կառուցել՝ ի պատիվ իր հանգուցյալ ամուսնու (Սյունյաց Վասակ իշխանի)։ Իշխանուհին տպավորվում է վանականի պատմությամբ և նախաձեռնում է համալիրի՝ Սբ․ Առաքելոց, Սբ․ Կարապետ և Սբ․ Աստվածածին եկեղեցիների կառուցումը։
Վանքի հեղինակությունը միջնադարում այնքան մեծ էր, որ ժողովուրդը համարել է, որ երեք անգամ Սևան ուխտի գնալը հավասար է մեկ անգամ Երուսաղեմում լինելուն: Սակավաթիվ մարդիկ էին կարողանում վանք հասնել, քանի որ բոլոր կողմերից շրջապատված էր ալեծուփ ջրերով: Ասում են այնքան խստակրոն էին եկեղեցու սպասավորները, որ կնոջ ոտքն, առհասարակ, արգելված էր միաբանություն: Միայն Մարիամ իշխանուհին է մուտք ունեցել վանք, ում համար Առաքելոց եկեղեցու հյուսիս արևմտյան կողմում փոքրիկ անցք էր բացվել դեպի իր խուցը` վերջինիս հաղորդակից դարձնելով սուրբ պատարագներին:
Սևանի ճակատամարտ
Սևանավանքը հայտնի է նաև որպես միջանադարյան Հայաստանի առավել նշանավոր արմրոցներից մեկը, որտեղ 921 թվականին տեղի է ունեցել հայոց թագավոր Աշոտ Բ Բագրատունու (Երկաթի) (914 – 921 թ․թ․) արաբական զորքերի դեմ մղված նշանավոր ճակատամարտը։
Համաձայն պատմության, Աշոտ Երկաթը երդվել էր դուրս մղել արաբ զավթիչներին Հայաստանի տարածքից։ Պաշտպանությունը կենտրոնացվել էր Սևանա կղզում։ Սակայն ուժերը անհավասար էին։ Առավոտը ծագեց և Սևանը պատվեց թանձր մառախուղով։ Իրենց շարժումը սկսեցին հայկական նավերը, որոնցում տեղադրել էին վառվող ջահերը։ Աշոտ Երկաթը լսելով ձկնորսների խորհուրդը, հարձակում է սկսեց այնպես, որ արևը հարվածում էր վաղ առավոտյան հակառակորդի նետահարների աչքերին, և նրանք չէին կարողանում ճիշտ թիրախ ընտրել։
Ճարտարապետություն
Սևավանավնքը ունեցել է չորս եկեղեցի, մեկ գավիթ և օժանդակ շինություններ։
Դժբախտաբար Սբ․ Աստվածածին բազիլիկ տիպի եկեղեցին սովետական շրջանում ապամոնտաժվել է (1931 թ․)։ Եկեղեցու քարերն օգտագործվել են որպես շինանյութ կղզում հանգստյան տուն կառուցելու համար։
Սբ․ Առաքելոց և Սբ․ Աստվածածին եկեղեցիներին կից գոյություն ուներ մատենադարան և դպրոց։ Վանքի տարածքում է եղել նաև միաբանությանը պատկանող բնակելի և օժանդակ շինությունները։ Կղզում երկար ժամանակ պահպանվել էր մի քառաթև, կամիր քարից կերտված խաչքար, որը ըստ ավանդության օծել էր Գրիգոր Լուսավորիչը։ Խաչքարը հետագայում կորել է։

Սևանավանք
Սբ․ Կարապետ և Սբ․ Առաքելոց եկեղեցիները իրենց հատակագծային ձևերով ու ծավալատարածական հորինվածքով վերարտադրում են վաղ միջնադարում մշակված եռաբսիդ կենտրոնագմբեթ փոքր տաճարների տիպը։ Երկու եկեղեցիները՝ դրսից և ներսից խաչաձև տեսք ունեն։ Եկեղեցիները կառուցված են գլխավորապես կիսամշակ քարերով, իսկ սրբատաշ քարերը օգտագործվում են միայն առավել կարևոր մասերում (կամարներ, գմբեթ, թմբուկ և այլն)։
Երկու եկեղեցիների տեսքը պարզ է, առանց քանդակների և այլ հարդարանքների։ Չնայած դրան, կղզում կանգնեցված եկեղեցիները ներգործում են իրենց ծավալային ձևերով և ուրվանկարով, որոնք պարզորոշ գծագրվում են կապույտ երկնքի և լճի զմրուխտ ֆոնի վրա։ Եկեղեցիների տեղադրությունը, նրանց բացարձակ չափերի տարբերությունը գիտակցականորեն հետապնդել է մի հիմնական նպատակ հասնել ճարտարապետական կառուցվածքների և բնության ներդաշնականությանը, նրանց փոխադարձ սերտ կապին։
Առաքելոց եկեղեցու արևմտյան կողմում կառուցվել է քառասյուն գավիթ, որը կանգուն է եղել մինչև 1930-ական թվականները։ Գավիթի սյուները պսակվել են հայկական կիրառական արվեստի արժեքավոր նմուշներ փայտե քանդակազարդ խոյակներով (որոնք այժմ պահպանվում են Հայաստանի պամության թանգարանում և Էրմիտաժում)։ Ենթադրվում է, որ խայակները բերվել են որևէ պալատական շենքից։
Հայրապետի և Հրէպէկայի խաչքար
Առաքելոց եկեղեցու հյուսիսային պատի տակ է գտնվում Սևանի խաչելիության տեսարանով (Ամենափրկիչ) խաչքարը: Ի սկզբանե խաչքարի տեղադրության վայրը եղել է Սևանի ափամերձ հատվածում գտնվող Նորաշեն գյուղը, որտեղից և 19-րդ դ․ վերջին տեղափոխել են Սևանավանք։ Քիվին առկա արձանագրությունից իմանում ենք, որ այն կերտել է Տրդատ կազմողը 1653 թվականին ի բարեխոսություն Հայարպետի և Հրէպեկայի։

Հայրապետի և Հրէպէկայի խաչքար
Խաչքարի վրա տեղադրված են 9 տեսարաններ՝ Խաչելիությունը, Դժոխքի ավերումը, Քրիստոսի երկրորդ գալուստը, Ամենակալը չորեքպերյան աթոռին, մեղքի կշիռը, դատաստանին սպասվող մեղավորներն ու արդարները, Աստվածածինը մանկան հետ, եզն ու էշը՝ որպես ցուցում Ծննդի։ Խաչարձանի կենտրոնում խաչելիությունն է․ Քրիստոսը խաչված է ծաղկուն խաչի վրա։ Խաչի երկու կողմերում կանգնած են Մարիամ Աստվածածինը և Հովհաննես ավետարանիչը։
Խաչելիության տակ խաչքարային քանդակում Դժոխքի ավերման տեսարան է։ Քրիստոսի ոտքերի տակ «դժոխքի դռներն են», աջով բռնել է Ադամի ձեռքը, որն էլ իր հերթին բռնել է Եվայի ձեռքը։ Ձախ ձեռքի խաչգավազանով խոցում է օձամարմին գալարուն վիշապներից մեկին, իսկ աջով մյուս վիշապի բերանից դուրս է հանում իրար ձեռք բռնած Ադամին և Եվային։ Հորինվածքի վերին աջ անկյունում պատկերված ծառը, որը խորհրդանշում է դրախտը, ծանրաբեռնված է խաղողի ողկյուզներով, ոչ կանոնիկ մի պատկեր, որը սակայն լիովին համապատասխանում է իդեալական կենսատարածքի՝ որպես խաղողի այգու մասին հայ միջնադարյան պատկերացումներին (իդեալական աշխարհի, այդ թվում դրախտի՝ որպես խաղողի այգու մասին հայ միջնադարյան պատկերացումների ու պատկերագրության վերաբերյալ)։
Քիվից ներքև, ձախ կողմում կրկին Հիսուսն է «Ամենակալ» տիպի պատկերավորմամբ։ Աջ ձեռքը բարձրացել է վեր, օրհնելու համար, իսկ ձախը տարել կրծքին։ Այս տեսարանում Քրիստոսը շրջապատված է կենդանակերպի 4 կենդանիներով՝ Մաթեոս – մարդ, Մարկոս – առույծ, Ղուկաս – ցուլ, Հովհաննես – արծիվ։
- Մաթեոսը նույնացվում է մարդու հետ, որովհետև նրա Ավետարանը սկսվում է Քրիստոսի մարդեղության պատմությունով։
- Մարկոսը նույնացվում է առյուծի խորհրդանշով, որովհետև իր Ավետարանը սկզբում առույծի նման քաջաբար հայտարարում է, որ Հիսուսը Աստծո որդին է։
- Ղուկասը նույնացվում է եզի հետ, որ զոհի խորհրդանիշն է, այն պատճառով, որ նրա Ավետարանը սկսվում է Զաքարիայի տաճարում զոհի պատրաստության պաշտամունքի նկարագրությամբ։
- Հովհաննեսը ներկայացվում է արծվի խորհրդանիշով, որովհետև նա իր Ավետարանի սկզբում սավառնում է վեր՝ հայտարարելով Քրիստոսի աստվածությունը։
Այս պատկերաքանդակից ներքև Մարիամն է գրկում առած մանուկ Հիսուսին։ Ապա պատկերված է երկու կենդանի էշ ու եզ, որով Տրդատը ցանկացել է պատկերել Հիսուսի ծննդյան տեսարանը։ Կենդանիներից էլ ցած պատկերված են երեք թագազարդ ֆիգուրներ, կանգնած իրար կողքի, ձեռքերն աղոթավորի ձևով ափով դեպի ներս։ Նույնացվում է մոգերի հետ, բայց դրանք արդարների դասն է վերջին դատաստանի տեսարանի հետ կապված, իբրև խաչարձանի ձախ կողմի պատկերագրության մաս։
Հակադիր կողմում վերից վար, վերջին դատաստանն է պատկերված․ ամենից բարձր Հիսուսի գլուխն է, աջից և ձախից Արեգակն ու Լուսինը, իսկ սրանց տակ չորս հրեշտակներ՝ փողերը բերանները։ Այս պատկերաքանդակից ներքև պատկերված է մեղքի և արդարության կշեռքը, սատանաներից մեկը բարձրացնում է մի թաթը, իսկ մյուս թաթով ցած քաշում, որ մեղքն ավելի ծանրանա։ Իսկ ներքևում մեղավորների դասն է երեք ֆիգուրներով։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Չարենցի կամար
/in Առանց խորագրի /by armeniangeographicԱյստեղից բիբլիական լեռը՝ Արարատը, տեսանելի է օրվա բոլոր ժամերին։ Կամարի երկայնքով փորագրված են հայ մեծանուն բանաստեղծ Եղիշե Չարենցի տողերը «Ես իմ անուշ Հայաստանի» բանաստեղծությունից.
«…Աշխարհ անցիր, Արարատի նման ճերմակ գագաթ չկա,
Ինչպես անհաս փառքի ճամփա, ես իմ Մասիս սարն եմ սիրում։»
Չարենցի կամար / Նկար: Գևորգ Խուրշուդյան
Այս պատճառով հուշակոթողը ժողովրդին ավելի հայտնի է «Չարենցի կամար» անվանումով։
Տաճարի կենտրոնում առկա է նստարան, որը զոհասեղանի խորհուրդ է կրում: Գեղանկարիչ Մ. Սարյանը ոգեշնչված կառույցով, 1958 թվականին ստեղծել է հանրահայտ «Չարենցի կամար» կտավը:
«Չարենցի կամար» կտավ․ Մ. Սարյան 1958 թ․
«…Հեռուն՝ երկիրը, օդը, ալիքների պես եմ նկարել, որպեսզի կարողանամ հասնել բնության լայն, անհաս ընդգրկման, ինչպես բանաստեղծն է երգել: Այսպիսի զգացում ես միշտ էլ ապրել եմ մեր բնության առջև: Սակայն այս կետից Արարատը արտակարգ տպավորիչ է և շատ նման է Չարենցի հոգուն:»
Մ.ՍԱՐՅԱՆ
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Ագարակաձորի կամուրջ
/in Առանց խորագրի /by armeniangeographicՊատմություն
Չնայած աղբյուրները չեն հաղորդում կամրջի հիմնադրման վերաբերյալ տվյալներ, սակայն պատմագիտական և հնագիտական ավանդության մեջ ամուր համոզմունք կա, որ այն կառուցվել է 13-րդ դարում, այլ ոչ թե 12-րդ դարում։ Կամուրջը կառուցվել է Օրբելյանների կողմից, որոնց կալվածքն է պատմականորեն եղել Ագարակաձորը։ Կամուրջը Եղեգնաձորի և Ագարակաձորի բնակիչների համար ընդհուպ մինչև 1970-ական թվականները Արփան անցնելու թերևս ամենակարճ միջոցն է եղել։
Ագարակաձորի կամուրջ
Կամուրջը տարբեր ժամանակներում վերանորոգման է ենթարկվել, ինչի մասին վկայում են պատերի շարվածքում և այլ մասերում տարբեր չափերի և բազմազան տեսակի քարերի օգտագործումը։ Խորհրդային ժամանակաշրջանում կամուրջը վերանորոգել են երկու անգամ՝ 1957 և 1970 թվականներին։ Միայն 1985-1986 թվականներին իրականացված ամրակայման աշխատանքների արդյունքում հնարավոր եղավ պահպանել կամրջի ներկայիս տեսքը պայմանով, որ այն այլևս նախատեսված չէր լինելու տրանսպորտային միջոցների տեղաշարժի համար։
2020 թվականի նոյեմբերի 30-ից շրջանառության մեջ են դրվել 3 նամականիշ՝ նվիրված Հայաստանի պատմամշակութային հուշարձանների թեմային։ Նամականիշների վրա պատկերված են վերականգման ենթակա 3 պատմամշակութային հուշարձաններ՝ Վայոց Ձորի մարզում գտնվող Ագարակաձորի կամուրջը և Շիրակի մարզում գտնվող Երերույքի տաճարը, Մարմաշենի վանքը։
Ագարակաձոր գյուղ
Ագարակաձոր գյուղը գտնվում է Եղեգնաձոր քաղաքից 3 կմ հարավ, ծովի մակարդակից շուրջ 1100 մ բարձրության վրա։ Գյուղը հիմնադրվել է 19-րդ դարի սկզբին, թեպետ հիշատակվում է նաև 12-13-րդ դարերում և նախկինում ունեցել է Այար, Ագյար անվանումները։ Ագարակաձոր է վերանվանվել 1946 թվականին։ Ագարակաձորի բնակչությունը, ըստ տվյալների ներգաղթել է 1826 – 1828 թվականներին ռուս-պարսկական պատերազմի ավարտից հետո Պարսկաստանի Խոյ, Սալմաստ գավառներից, ինչպես նաև Մակուից։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Թաքնված ջրվեժ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicԴեպի Թաքնված ջրվեժ տանող ճանապարհը
Ջրվեժ տանող ճանապարհն անցնում է սաղարթախիտ անտառի միջով։ Դեպի Դիմաց լեռ իրականացվող արշավի ընթացքում գրեթե միշտ քայլում ենք դեպի Թաքնված ջրվեժ, որից հետո շարունակում ենք քայլել դեպի Դիմաց լեռան գագաթ։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Արարատն արդեն իմն եմ համարում
/in Արարատվածներ /by armeniangeographicԿարևոր է՝ ում հետ
Դալարը ստիպեց, որ Արարատն անհաս երազանքից դառնա նպատակ )): Իսկ եթե լուրջ, զգացի, որ եթե այս տարի էլ հետաձգեմ, անընդհատ կհետաձգեմ։ Դրան գումարվեցին Դալարի խոսքերն ու ինձ անընդհատ մոտիվացնելը, հին ընկերոջ նույնպիսի ցանկությունը, ինչպես նաև ընթացքում ձևավորված խումբը, և ասա, հետ քայլն արդեն դարձավ անհնար ու անիմաստ։
Արարատն արդեն իմն եմ համարում
Նման էմոցիաներ ուրիշ տեղ չեմ զգացել
Խմբի տրամադրությունն ու առհասարակ միջավայրն անմոռանալի էր։ Ժլատ չեմ գտնվի ու կասեմ, որ իմ ամենալավ օրերից եմ ապրել Արարատում, նման տեսակի էմոցիաներ ուրիշ տեղ չեմ զգացել, ուրիշ ոչ-մի ճամփորդության տեսակից դա չեմ ստանում։ Հատկապես տպավորվել է վերելքի վերջին օրվա լուսաբացի տեսարանը՝ ամպերի ու արևի նոր լույսի խաղը։ Չնայած այդքան էլ երկար չհասցրի վայելել քայլելու ընթացքում, բայց այդ տեսարաանը մնաց իմ հետ։ Ու չեմ կարող նաև չնշել վերելքի հարմարավետության մասին․ մեզնից պահանջվում էր միայն քայլել ու վայելել, մնացած ամեն ինչի մասին հոգում էին հայ ու տեղացի ուղեկցորդները։
Իմ կարճամետրաժ ֆիլմը կամ գագաթին մնացել էր 10 րոպե
Այդ յոթ օրերի ընթացքում գագաթին հասնելու վերջին հաշված քայլերն իմ ամենասիրելի մասն էր։ Ստացվել էր այնպես, որ խմբից մի քանի հոգի արդեն գագաթին էին, իսկ մյուս մասն ինձնից հեռու էր մնացել ու ես մենակ՝ մտքիս մեջ երգելով բարձրանում էի։ Գագաթից արդեն իջնող անձանոթ մարդիկ գալիս գրկում ու ոգևորում էին։ Հիմա մտածում եմ, որ սիրուն կարճամետրաժ ֆիլմ կլինեին այդ 10 րոպեները։ Վերջին քայլերիս զուգահեռ արդեն տեսնում էի Դալարին, Մարիամին ու Արթուրին, երեքով գագաթից ինձ էին նայում ու հաստատ ինչ-որ բաներ խոսում․ չէր լսվում, բայց շատ սիրուն էին։ Ես էլ շատ ուրախ ու հպարտ էի, որ հասնում եմ իրենց ու մյուս ընկերներիս արդեն ինքս կդիմավորեմ գագաթից։
Իմ վիճակը կարելի էր նկարագրել մի բառով՝ քամահար՝ թե՛ ֆիզիկապես, թե՛ ուղեղով։ Իրականում գագաթում ամեն ինչ շատ ահնասկանալի էր՝ ո՞վ եկավ, ո՞նց են, մի հատ նկարեմ․․․ մի հատ եկեք նկարվենք․․․ Հայաստանը ո՞ր կողմում տեսնեմ․․․ մրսում եմ․․․ ե՞րբ ենք հետ իջնում․․․ձեռնոցս չկորցնեմ։ Ամեն ինչ միանգամից։ Միայն իջնելուց հետո ես գիտակցում՝ ուր էիր, ու միևնույն է այլևս չես հիշում՝ ոնց էիր։
Կյանքս չփոխվեց, բայց հարստացավ 5165-ով
Վերելքից հետո Արարատի հանդեպ վերաբերմունքս լիովին փոխվեց։ Արարատն ինձ համար միշտ եղել է սփյուռքահայերին պատկանող սար, ինձ համար տեսանելի, բայց սովորական, մշտական երևույթ։ Բայց հիմա հաստատ ավելի կապված եմ Արարատի հետ, քաղաքում քայլելիս, տեսնելիս ջերմանում եմ, արդեն իմն եմ համարում։ Եվ ընկերուհիներիս հետ պլանավորում եմ ևս մեկ անգամ կանգնել Արարատի գագաթին։
Ի՞նչ խորհուրդ կտաս նրանց, ում համար Արարատը դեռևս երազանք է
Վերելք Արարատ
Առաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վճռականորեն՝ դեպի Արարատ
/in Արարատվածներ /by armeniangeographicԱրարատ՝ անհաս երազանք ու նպատակ
Արարատը չիրականացած երազանքից վերածվեց նպատակի՝ վճռականության գործընթացով։ Սկզբում Արարատի գաղափարը գոյություն ուներ որպես մի ձգտում, որին անչափ ցանկանում էի հասնել: Չնայած գրեթե միշտ ներկա էի լինում Արարատի նախապատրաստական հանդիպումներին ու շատ մոտ լինում նաև վերջնական ամրագրմանը, սակայն միշտ վերջին պահին ինչ-ինչ պատճառներով մտափոխվում էի։
Իմ և Արարատի միջև կար մի մեծ արգելք՝ ժամանակի սղությունը։ Առօրյա կյանքի պարտականությունների և պարտավորությունների հաջորդական շղթան դժվարեցնում էր կենտրոնանալ և բավական ժամանակ հատկացնել Արարատի վերելքի պլանավորմանն ու նախապատրաստմանը։ Այնուամենայնիվ, որոշ ժամանակ անց, երբ խորապես հասկացա իմ ուժեղ կողմերը, Արարատն ակամա դարձավ հստակ նպատակ։
Փոխակերպող ճանապարհորդություն
Արարատ բարձրանալը ոչ միայն ֆիզիկական մարտահրավեր էր, այլ նաև խորը զգացմունքային և փոխակերպող ճանապարհորդություն: Ամբողջ ընթացքը՝ նախապատրաստվելուց մինչ բուն վերելքը, լցված է պայքարի և կասկածի պահերով, որոնք ստիպում են քեզ անցնել քո իսկ անձնական սահմանները:
Ի զարմանս ինձ, վերելքի մասին պատկերացումներս ու իրականությունն իրար բավականին մոտ էին։ Իհարկե, կային վախեր, որոնք ուղեկցում էին ամբողջ վերելքի ընթացքում, բայց և այնպես, Գևորգի խմբում լինելը, նրա անդադար ոգեշնչանքներն անսահման օգնում էին։ Գևորգն արդեն մի քանի անգամ բարձրացել էր Արարատ և շատ թեթև էր մոտենում վերելքին՝ այդպիսով իր հանգստությունը փոխանցելով ինձ և մյուս մասնակիցներին։
Սիրողական սար բարձրացողի համար հեշտ չէ մի քանի օրում հաղթահարել այդքան բարձրություն։ Չնայած բազմիցս շփվել էի Արարատված՝ Արարատ բարձրացած այլ մարդկանց հետ, և այդ շփումն իր հերթին ինձ տվել էր բավարար վստահություն, միևնույն է, վերելքը բավականին բարդ էր իմ պես չպատրաստված մարդու համար։
Մինչ գագաթ հասնելը գլխումս բախումներ էին․․․
Հստակ հիշում եմ, որ տասնյակ անգամներ մտածել եմ, որ պետք է դադարեցնել ու վերադառնալ ճամբար, բայց ինչ-որ անհասկանալի բան ինձ հետ էր պահում այդ քայլից։
Հիշում եմ, որ զգացմունքներս տեղի տվեցին գագաթից մի քանի մետր առաջ՝ վերջին քայլերի ժամանակ ուրախության և գերլարված էմոցիաների բախումներ էին գլխումս:)
5165 մ և արդեն Արարատի գագաթին ես
Հաղթահարելով 5165 մ բարձրություն, ինձ կբնութագրեի մի բառով՝ Հաղթական։ Իմ կյանքն էլ փոխվեց 5165-ով, իսկ վերելքն իմ մեջ վերահաստատեց կարևոր մի զգացում, որ անհաղթահարելի ոչինչ չկա, հարկավոր է միայն կամք և վճռականություն։
Հասնելով բարձունքին, զգացմունքների հեղեղը պատեց ինձ՝ ձեռքբերումների և ցնծության զգացում ունեի, և վստահ կարող եմ ասել, որ Արարատ բարձրանալը ոչ միայն փոխակերպեց իմ ֆիզիկական «ես»-ը, այլև շոշափեց իմ էության խորքերը:
Արարատի գագաթին
Արարատից վերադարձա վերափոխված, պատրաստ դիմակայելու, հաղթահարելու և հզորանալու՝ կրելով գագաթի հիշողությունը որպես անձնական հաղթանակի խորհրդանիշ։
Արարատը որպես նոր սկիզբ
Հիմա արդեն ամեն անգամ Արարատին նայելիս միայն ժպիտ է գալիս դեմքիս, որին հաջորդում է նոր և ավելի բարձր լեռներ գնալու ցանկությունը։
Ի՞նչ խորհուրդ կտաս նրանց, ում համար Արարատը դեռևս երազանք է։
Սկսեք նպատակաուղղված քայլերից։ Սկսեք ձեր երազանքը բաժանել ավելի փոքր, կառավարելի նպատակների, օրինակ իմ դեպքում դա վերելքի հատուկ հագուստի գնումն էր: Ու հիշե՛ք, ձեր կատարած յուրաքանչյուր քայլ, անկախ նրանից, թե որքան փոքր է, ձեզ ավելի է մոտեցնում վերջնական տեսլականին:
Արսեն Համբարձումյան
Վերելք Արարատ
Առաջիկա արշավները
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վիշապի կիրճ
/in Մեր արշավները /by armeniangeographicԱռաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Ստեփանավանի դենդրոպարկ
/in Առանց խորագրի /by armeniangeographicՍտեփանավանի դենդրոպարկ
1931 թվականին այգին հիմնադրել է լեհ ինժեներ-անտառագետ Էդմոն Լեոնովիչը։ Մինչև 1984 թվականը Լեոնովիչն աշխատել է որպես բուսաբանական այգու տնօրեն, որից հետո այդ պաշտոնը ստանձնել է նրա որդին։ 1998 թվականին տարածքը ստացել է հատուկ պահպանման գոտու կարգավիճակ։
Բուսաբանական այգու տարածքը կազմում է շուրջ 35 հա։ Այգու 17.5 հա տարածքը բնական անտառ է, իսկ 15 հա դեկորատիվ ծառեր։ Ընդհանուր տարածքի միայն մի մասի վրա են տեղակայված էկզոտիկ և յուրահատուկ բույսեր։ Գերակշռող մասը մինչ օրս զբաղեցնում է բնական անտառը: Հատկապես կարևոր են այգու սոճիները, որոնց շնորհիվ օդն այստեղ շատ օգտակար է շնչառական խնդիրներ ունեցող մարդկանց համար: Դենդրոպարկի բույսերի մեծ մասը բերվել է Երևանի բուսաբանական այգուց, ինչպես նաև բազմաթիվ այլ երկրներից՝ Վրաստան, Ուկրաինա, Ռուսաստան, հեռավոր արևելք և այլն։
Այգու ավելի քան 500 բուսատեսակներից առանձնանում են կալիֆորնիական 5 սեքվոյաները։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Պարզ լիճ
/in Ջրագրություն /by armeniangeographicՊարզ լիճը գտնվում է Տավուշի մարզում, Արեգունի լեռների հյուսիսարևմտյան՝ անտառապատ լանջերին, ծովի մակարդակից 1334 մ բարձրության վրա: Մակերեսը` շուրջ 0,03 ք․կմ, միջին խորությունը` 7 մ:
Լիճը շրջապատված է խիտ անտառներով, իսկ նրա ափերի երկայնքով ծառերը արտացոլվում են ջրի մակերեսին: Սնվում է աղբյուրներով և տեղումներով։
Պարզ լիճը գեղեցիկ է տարվա ցանկացած ժամանակ և ցանկացած եղանակին, բայց աշնանը հատկապես տպավորիչ է վառ գույներով։ Լճի շրջակայքում կան նաև շատ հետաքրքիր վայրեր, որտեղ կարելի է այցելել։ Մոտակայքում կան հայտնի վանքեր, ինչպիսիք են Հաղարծինը, Գոշավանքը, Ջուխտակը և Մաթոսավանքը։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Սևանավանք
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicՊատմություն
Ըստ ավանդության Սևանավանքը հիմնադրվել է Գրիգոր Լուսավորիչը 305 թվականին և հեթանոսական մեհյանի տեղում կանգնեցրել է նոր հավատքը խորհրդանշող փայտակերտ մի խաչ։ Որոշները պնդում են, Սևանավանքի տարածքում նա կառուցել էր Սբ․ Հարություն (այժմ խոնարհված) եկեղեցին։ Հիմքից կարելի է ենթադրել, որ մեծ չափերի է եղել, կենտրոնագմբեթ բազիլիկ ոճի։
Մատենագրական ու վիմագրական տվյալների համաձայն Սևանա եկեղեցիները կառուցվել են 874 թվականին, վանքի առաջնորդ Մաշտոց Եղվարդեցի վարդապետի (ապագա կաթողիկոս Մաշտոց Ա Եղվարդեցի 897-898թ․թ․) օրոք։
Սևանավանքը հայտնի է նաև «Մարիամաշեն» անունով, այսինքն «Մարիամի կողմից կառուցված»։ Եկեղեցիներից մեկի վրա հայտնաբերված արձանագրությունը վկայում է, որ Սևանավանքը հիմնադրվել է Մարիամ իշխանուհու կողմից 874 թվականին։
Սևանավանք
Վանքը բազմիցս թալանվել և ավերվել է մոնղոլական և լենկթեմուրյան արշավանքների ժամանակ։ Վերակնգնումը սկսվել է 1444 թվականին Հայրապետական Աթոռը Էջմիածնում վերահստատելուց հետո։
1990-ական թվականին բացվել է Սևանավանքի դպրանոցը և Ամենայն Հայոց կաթողիկոս Վազգեն Ա-ի անունով կոչվել է Վազգենյան հոգևոր դպրոց։
20-րդ դարում Սևանա լճի ջրի մակարդակը իջել է և կղզին վերածվել է թերակղզու։ Այսօր Սևանավանքը Հայաստանի ճանաչված պատմամշակութային և զբոսաշրջային վայրերից մեկն է։
Ավանդազրույց
Ավանդության համաձայն Մաշտոց Եղվարդեցի վանականը, ով Սևանավանքում տասը տարի ապրել էր որպես ճգնավոր, երազ է տեսնում, որտեղ 12 առաքյալները գալիս են նրա մոտ և կարգադրում իրենց անունով եկեղեցիներ կառուցել։
Մաշտոցն իր երազը պատմում է Մարիամին, ով խոստացել էր երեսուն եկեղեցի կառուցել՝ ի պատիվ իր հանգուցյալ ամուսնու (Սյունյաց Վասակ իշխանի)։ Իշխանուհին տպավորվում է վանականի պատմությամբ և նախաձեռնում է համալիրի՝ Սբ․ Առաքելոց, Սբ․ Կարապետ և Սբ․ Աստվածածին եկեղեցիների կառուցումը։
Վանքի հեղինակությունը միջնադարում այնքան մեծ էր, որ ժողովուրդը համարել է, որ երեք անգամ Սևան ուխտի գնալը հավասար է մեկ անգամ Երուսաղեմում լինելուն: Սակավաթիվ մարդիկ էին կարողանում վանք հասնել, քանի որ բոլոր կողմերից շրջապատված էր ալեծուփ ջրերով: Ասում են այնքան խստակրոն էին եկեղեցու սպասավորները, որ կնոջ ոտքն, առհասարակ, արգելված էր միաբանություն: Միայն Մարիամ իշխանուհին է մուտք ունեցել վանք, ում համար Առաքելոց եկեղեցու հյուսիս արևմտյան կողմում փոքրիկ անցք էր բացվել դեպի իր խուցը` վերջինիս հաղորդակից դարձնելով սուրբ պատարագներին:
Սևանի ճակատամարտ
Սևանավանքը հայտնի է նաև որպես միջանադարյան Հայաստանի առավել նշանավոր արմրոցներից մեկը, որտեղ 921 թվականին տեղի է ունեցել հայոց թագավոր Աշոտ Բ Բագրատունու (Երկաթի) (914 – 921 թ․թ․) արաբական զորքերի դեմ մղված նշանավոր ճակատամարտը։
Համաձայն պատմության, Աշոտ Երկաթը երդվել էր դուրս մղել արաբ զավթիչներին Հայաստանի տարածքից։ Պաշտպանությունը կենտրոնացվել էր Սևանա կղզում։ Սակայն ուժերը անհավասար էին։ Առավոտը ծագեց և Սևանը պատվեց թանձր մառախուղով։ Իրենց շարժումը սկսեցին հայկական նավերը, որոնցում տեղադրել էին վառվող ջահերը։ Աշոտ Երկաթը լսելով ձկնորսների խորհուրդը, հարձակում է սկսեց այնպես, որ արևը հարվածում էր վաղ առավոտյան հակառակորդի նետահարների աչքերին, և նրանք չէին կարողանում ճիշտ թիրախ ընտրել։
Ճարտարապետություն
Սևավանավնքը ունեցել է չորս եկեղեցի, մեկ գավիթ և օժանդակ շինություններ։
Դժբախտաբար Սբ․ Աստվածածին բազիլիկ տիպի եկեղեցին սովետական շրջանում ապամոնտաժվել է (1931 թ․)։ Եկեղեցու քարերն օգտագործվել են որպես շինանյութ կղզում հանգստյան տուն կառուցելու համար։
Սբ․ Առաքելոց և Սբ․ Աստվածածին եկեղեցիներին կից գոյություն ուներ մատենադարան և դպրոց։ Վանքի տարածքում է եղել նաև միաբանությանը պատկանող բնակելի և օժանդակ շինությունները։ Կղզում երկար ժամանակ պահպանվել էր մի քառաթև, կամիր քարից կերտված խաչքար, որը ըստ ավանդության օծել էր Գրիգոր Լուսավորիչը։ Խաչքարը հետագայում կորել է։
Սևանավանք
Սբ․ Կարապետ և Սբ․ Առաքելոց եկեղեցիները իրենց հատակագծային ձևերով ու ծավալատարածական հորինվածքով վերարտադրում են վաղ միջնադարում մշակված եռաբսիդ կենտրոնագմբեթ փոքր տաճարների տիպը։ Երկու եկեղեցիները՝ դրսից և ներսից խաչաձև տեսք ունեն։ Եկեղեցիները կառուցված են գլխավորապես կիսամշակ քարերով, իսկ սրբատաշ քարերը օգտագործվում են միայն առավել կարևոր մասերում (կամարներ, գմբեթ, թմբուկ և այլն)։
Երկու եկեղեցիների տեսքը պարզ է, առանց քանդակների և այլ հարդարանքների։ Չնայած դրան, կղզում կանգնեցված եկեղեցիները ներգործում են իրենց ծավալային ձևերով և ուրվանկարով, որոնք պարզորոշ գծագրվում են կապույտ երկնքի և լճի զմրուխտ ֆոնի վրա։ Եկեղեցիների տեղադրությունը, նրանց բացարձակ չափերի տարբերությունը գիտակցականորեն հետապնդել է մի հիմնական նպատակ հասնել ճարտարապետական կառուցվածքների և բնության ներդաշնականությանը, նրանց փոխադարձ սերտ կապին։
Առաքելոց եկեղեցու արևմտյան կողմում կառուցվել է քառասյուն գավիթ, որը կանգուն է եղել մինչև 1930-ական թվականները։ Գավիթի սյուները պսակվել են հայկական կիրառական արվեստի արժեքավոր նմուշներ փայտե քանդակազարդ խոյակներով (որոնք այժմ պահպանվում են Հայաստանի պամության թանգարանում և Էրմիտաժում)։ Ենթադրվում է, որ խայակները բերվել են որևէ պալատական շենքից։
Հայրապետի և Հրէպէկայի խաչքար
Առաքելոց եկեղեցու հյուսիսային պատի տակ է գտնվում Սևանի խաչելիության տեսարանով (Ամենափրկիչ) խաչքարը: Ի սկզբանե խաչքարի տեղադրության վայրը եղել է Սևանի ափամերձ հատվածում գտնվող Նորաշեն գյուղը, որտեղից և 19-րդ դ․ վերջին տեղափոխել են Սևանավանք։ Քիվին առկա արձանագրությունից իմանում ենք, որ այն կերտել է Տրդատ կազմողը 1653 թվականին ի բարեխոսություն Հայարպետի և Հրէպեկայի։
Հայրապետի և Հրէպէկայի խաչքար
Խաչքարի վրա տեղադրված են 9 տեսարաններ՝ Խաչելիությունը, Դժոխքի ավերումը, Քրիստոսի երկրորդ գալուստը, Ամենակալը չորեքպերյան աթոռին, մեղքի կշիռը, դատաստանին սպասվող մեղավորներն ու արդարները, Աստվածածինը մանկան հետ, եզն ու էշը՝ որպես ցուցում Ծննդի։ Խաչարձանի կենտրոնում խաչելիությունն է․ Քրիստոսը խաչված է ծաղկուն խաչի վրա։ Խաչի երկու կողմերում կանգնած են Մարիամ Աստվածածինը և Հովհաննես ավետարանիչը։
Խաչելիության տակ խաչքարային քանդակում Դժոխքի ավերման տեսարան է։ Քրիստոսի ոտքերի տակ «դժոխքի դռներն են», աջով բռնել է Ադամի ձեռքը, որն էլ իր հերթին բռնել է Եվայի ձեռքը։ Ձախ ձեռքի խաչգավազանով խոցում է օձամարմին գալարուն վիշապներից մեկին, իսկ աջով մյուս վիշապի բերանից դուրս է հանում իրար ձեռք բռնած Ադամին և Եվային։ Հորինվածքի վերին աջ անկյունում պատկերված ծառը, որը խորհրդանշում է դրախտը, ծանրաբեռնված է խաղողի ողկյուզներով, ոչ կանոնիկ մի պատկեր, որը սակայն լիովին համապատասխանում է իդեալական կենսատարածքի՝ որպես խաղողի այգու մասին հայ միջնադարյան պատկերացումներին (իդեալական աշխարհի, այդ թվում դրախտի՝ որպես խաղողի այգու մասին հայ միջնադարյան պատկերացումների ու պատկերագրության վերաբերյալ)։
Քիվից ներքև, ձախ կողմում կրկին Հիսուսն է «Ամենակալ» տիպի պատկերավորմամբ։ Աջ ձեռքը բարձրացել է վեր, օրհնելու համար, իսկ ձախը տարել կրծքին։ Այս տեսարանում Քրիստոսը շրջապատված է կենդանակերպի 4 կենդանիներով՝ Մաթեոս – մարդ, Մարկոս – առույծ, Ղուկաս – ցուլ, Հովհաննես – արծիվ։
Այս պատկերաքանդակից ներքև Մարիամն է գրկում առած մանուկ Հիսուսին։ Ապա պատկերված է երկու կենդանի էշ ու եզ, որով Տրդատը ցանկացել է պատկերել Հիսուսի ծննդյան տեսարանը։ Կենդանիներից էլ ցած պատկերված են երեք թագազարդ ֆիգուրներ, կանգնած իրար կողքի, ձեռքերն աղոթավորի ձևով ափով դեպի ներս։ Նույնացվում է մոգերի հետ, բայց դրանք արդարների դասն է վերջին դատաստանի տեսարանի հետ կապված, իբրև խաչարձանի ձախ կողմի պատկերագրության մաս։
Հակադիր կողմում վերից վար, վերջին դատաստանն է պատկերված․ ամենից բարձր Հիսուսի գլուխն է, աջից և ձախից Արեգակն ու Լուսինը, իսկ սրանց տակ չորս հրեշտակներ՝ փողերը բերանները։ Այս պատկերաքանդակից ներքև պատկերված է մեղքի և արդարության կշեռքը, սատանաներից մեկը բարձրացնում է մի թաթը, իսկ մյուս թաթով ցած քաշում, որ մեղքն ավելի ծանրանա։ Իսկ ներքևում մեղավորների դասն է երեք ֆիգուրներով։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Որոտնավանք
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicՎաղադնի վանքը, որն ավելի շատ հայտնի է Որոտնավանք անվամբ գտնվում է Սյունիքի մարզի Վաղատին գյուղից 2 կմ հարավ-արևելք, Որոտան գետի կիրճի եզրին: Վանական համալիրը բաղկացած է Սբ. Գրիգոր, Սբ. Ստեփանոս, Սբ. Կարապետ եկեղեցիներից, գավթից, սյունասրահներից, օժանդակ շինություններից, պարսպից և գերեզմանատնից:
Սբ․ Գրիգոր եկեղեցի
Վանական համալիրի հնագույն եկեղեցին Սբ․ Գրիգոր եկեղեցին է, որն ըստ պատմիչ Ստեփանոս Օրբելյանի՝ IV դարում հիմնադրել է Գրիգոր Լուսավորիչը: Եկեղեցին վաղ միջնադարում հայտնի է եղել օձի խայթոցը բուժելու իր զորությամբ և դարձել նշանավոր ուխտատեղի: Միանավ կառույց է, այժմ՝ ավերակ:
Սբ․ Ստեփանոս Նախավկա եկեղեցի
1000 թվականին Սյունյաց Շահանդուխտ թագուհին Ս. Գրիգոր եկեղեցու հս-արլ. կողմում՝ կառուցել է թաղածածկ, հարավից սյունասրահով Ս. Ստեփանոս Նախավկա եկեղեցին և նրա գավիթը:
Սբ․ Կարապետ
1006 թվականին Շահանդուխտի կրտսեր որդի, Սյունյաց Վասակ թագավորի եղբայր իշխան Սևադան Որոտնավանքի արևելյան կողմում կառուցել է Սբ. Կարապետ եկեղեցին և նրան արմ-ից կից՝ կամարակապ գավիթ-սրահը: Եկեղեցին ունի կենտրոնագմբեթ, եռախորան, ներքուստ խաչաձև, չորս անկյուններում ավանդատներով հորինվածք: Ներսը զարդարված է եղել որմնանկարներով, որոնցից հյուսիսային խորանում պահպանված հատվածը պատկերում է շրջանի մեջ աստղազարդ կապույտ երկինք, կենտրոնում՝ հրեշտակ: Հեղինակը հավանաբար աստվածաբան, փիլիսոփա Հովհան Որոտնեցին է եղել։
Եկեղեցու հյուսիսային պատին կից, աստիճանաձև պատվանդանի վրա XI դ. հուշասյուն է կանգնեցվել՝ գագաթին խոյակի վրա դրված խաչարձանով:
Շահանդուխտ թագուհին և իշխան Սևադան թաղվել են Որոտնավանքում: Որոտնավանքը գործել է մինչև XX դ. սկիզբը: Վանքի համալիրը ավերվել է 1931 թվականի Զանգեզուրի երկրաշարժի ժամանակ։ Երկրաշարժից քանդվել են Սբ. Կարապետ եկեղեցու գմբեթը և ծածկերը, հուշասյունը, սյունասրահները, վանքի տնտեսական շինությունները և պարիսպը:
1980-ական թվականներից իրականացվել են համալիրի նորոգման աշխատանքներ։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Առաջիկա արշավներ
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ