Օխտը եղցի վանքը գտնվում է Արցախի Հանրապետության Ասկերանի շրջանում՝ Պատարա (Պտրեցիք, Բադարա) գյուղի անտառածածկ բլրի թեք լանջին: Այն տեղակայված է Պտրեցիք գետի աջ ափին՝ համանուն գյուղից մոտ 8 կմ հյուսիս-արևմուտք:

Օխտը եղցի
Պտրեցիք գյուղում հաշվառված է ավելի քան 150 պատմամշակութային հուշարձան, որոնցից առաջին և խոշոր հնավայրը համարվում է Օխտը եղցի վանքը: Վանքի տեղանքն ունի հրվանդանի ձև, որտեղ կանգուն են կիսավեր կամ հիմնահատակ քանդված 13 պաշտամունքային և աշխարհիկ շենքեր, որոնցից յոթը եղել են եկեղեցիներ։
Հուշարձանախումբ
Օխտը եղցի նշանակում է յոթը եկեղեցի՝ ունենալով շատ պարզ բացատրություն: Սակայն պետք է նշել, որ մեզ հայտնի Օխտը եղցի անվանումը պատմական անունը չէ, այլ ժողովրդական: Այս եզրահանգմանն ուսումնասիրողները հանգել են՝ հաշվի առնելով այն փաստը, որ վանքի տարածքում գտնված թվով 12 արձանաագրություններից և ոչ մեկում չենք հանդիպում համալիրի իրական անվանը:

Օխտը եղցի
Հուշարձանախումբը կամ վանական համալիրը կազմված է թվով յոթը եկեղեցիներից և վեց աշխարհիկ կառույցներից:
Գլխավոր եկեղեցուն հյուսիսային հատվածից կից գտնվում է դամբարանը: Որպես գավիթ հավանաբար ծառայել է համալիրի հարավ-արևելքում գտնվող ուղղանկյուն հատակագծով շինությունը: Գավիթի մուտքն արևմուտքից է: Նմանատիպ շինություն կա նաև համալիրի հարավ-արևմուտքում, մուտքը՝ արևելյան կողմից, սակայն անհայտ է մնում շենքի դերը համալիրի կազմում:

Օխտը եղցի
Եվս չորս շինությունների ավերակների հետքեր կան համալիրից 6-7 մետր հեռավորության վրա, որտեղ արդեն տեղակայված են գերեզմանոցները: Այնտեղ նկատելի են ևս երկու շենքերի ավերակներ:
Խաչքարեր
Օխտը եղցի տեղավայրում հայտնաբերվել են թվով 44 խաչքարեր: Հ. Պետրոսյանն իր «Խաչքար» գրքում անդրադառնալով արցախյան խաչքարերին և նրանց առանձնահատկություններին՝ նշում է, որ 12-13-րդ դարերում խաչքարային արվեստում մեծ տարածում է ստանում աշխարհիկ կյանքի պատկերումը, որը տիպիկ չէր քրիստոնեական գաղափարախոսությանը:

Օխտը եղցի
Իհարկե նմանատիպ խաչքարերի հանդիպում ենք նաև Հայաստանում՝ Կողբում, Իմիրզեկում, Նորավանքում, սակայն արցախյան այդ ոճի խաչքարերն անհամեմատ ավելի շատ են՝ գերազանցելով 5 տասնյակը:
Ընտանեկան պատկերաքանդակով խաչքարը
Օխտը եղցիի հյուսիսային կողմում գտնվել է խաչքար, որը թվագրվում է 1158թ.: Այն կերտված է սպիտակ տուֆից, ունի 1.1մ բարձրություն և 65սմ լայնություն: Խաչքարի արձանագրության համաձայն պատկերված է Սմպատ իշխանը, իր կինը և նրանց հանգուցյալ որդին՝ Դավթոնը: Այս խաչքարը «ընտանեկան տեսարաններ» պատկերաքանդակի տիպիկ օրինակ է: Հայրը մի ձեռքով բռնել է որդու ձեռքը, իսկ մյուսը սեղմել է կրծքին:

Օխտը եղցի / ընտանեկան պատկերաքանդակով խաչքարը
Մոր մի ձեռքը ևս դրված է կրծքին, իսկ ահա մյուսը՝ որդու մեջքին: Որդու ձեռքում նկատում են գավաթ, սակայն դա ոչ թե գնարբուքի խորհրդանիշ է, այլ կրում է «կենաց բաժակի» իմաստը: Համարվում է, որ այդ բաժակից ըմպողը, ով պատկերված է խաչքարում, հենց հանգուցյալն է: Այս պատկերումը նույնպես հաճախ հանդիպում ենք Արցախի տարածքում գտնվող մի շարք եկեղեցիների խաչքարերում:
Բաժակից ըմպելու գաղափարն ուղղակիորեն կապված է մահը հաղթահարելու միջնադարյան աշխարհընկալման հետ: Ըստ որի «հավերժ խնջույք» և«հավերժ կռիվ» մոտեցումները միմյանց հետ փոխկապակցված, միմյանց տրամաբանական շարունակությունն են համարվել:

Օխտը եղցի / ընտանեկան պատկերաքանդակով խաչքարը
Քանզի միջնադարում արքայական խնջույքի սեղանի մոտ ունեցած դիրքով էր որոշվում տվյալ մարդու դերն ու իշխանությունը: Իսկ այդ կարևորությանը կարող էին արժանանալ միայն կռվի դաշտում իրենց լավագույնս դրսևորելու դեպքում:
Կռվում լավագույնս դրսևորվելուց և արքայի սեղանի շուրջ որոշակի դիրք ունենալուց հետո, տրամաբանական շարունակությունը՝ խնջույքների մասնակցությունն ու հաջորդող գինարբուքն էր: Իսկ գինին նույնիսկ քրիստոնեական ուսումնքում համարվում էր աստվածային խմիչք, որը վերածվում էր աստվածային արյան:
Ուստի որքան գինարբուքը մեծ էր և անկառավարելի, որքան շատ էին կարողանում խմել գինի, այնքան դա վկայում էր աստվածային ուժեր ձեռքբերելու և կատարելության հասնելու մասին: Իսկ վերջիններս համարվում էին մահը հաղթահարելու լավագույն միջոցը: Իսկ այս մտածողության վկայություն է համարվում, մինչ օրս, հայերի մեջ պահպանված «Քեֆ անողին քեֆ չի պակսի» ասացվածքը:
Ռազմական ուժ պատկերող խաչքարեր
Բացի այդ համալիրի հարավարևելյան ծայրամասի եկեղեցու ճակատի երկայնքով շարված են խաչքարեր՝ հեծյալների պատկերաքանդակներով, զարդախմբի նրբին, հյուսկեն ցանցով պատված: Նմանատիպ պատկերաքանդակներով խաչքարեր կրկին առավելապես հանդիպում ենք Արցախում: Նմանօրինակ խաչքարի վառ օրինակ է 1233թվականի Գրիգոր Խաղբակյան (Պռոշյան) իշխանի ղանթարը, որի ստորին մասում պատկերված է զինված ու զրահապատված մեծ իշխանը՝ ձիու վրա։

Օխտը եղցի / հեծյալի պատկերմամբ խաչքար
Նմանատիպ խաչքարերում հիմանականում պատկերված են լինում հեծյալներ, առավել քիչ դեպքերում՝ հետիոտներ: Սակայն երկու դեպքում էլ ռազմիկները ներկայացվում են լիովին սպառազինված՝ ռազմական գույք հանդերձանքով: Առավելապես մանրամասն են կերտված ձիերը՝ պայմանավորված լինելով այն հանգամանքով, որ Արցախը հայտնի է եղել որպես «ղարաբաղյան ձիու հայրենիք»: Հարկ է նշել, որ արցախյան ձիերի մասին կան մի շարք պահպանված արձանագրություններ՝ վկայելով այդ ձիերի կարևորության մասին:
Ձիերից զատ պատկերաքանդակներում ուշադրության են արժանանում նաև զենքերն ու գլխարկները: Քանի որ ձիերի հետ միասին համարվում էին անձի դիրքն արտահայտող կարևոր հատկանիշներ:

Օխտը եղցի / խաչքարեր
Ի դեպ 12-13-րդ դարերի խաչքարային արվեստում պատկերաքանդակներն ու արձանագրություններն արվել են խաչքարի ստորին հատվածում՝ խաչային հորինվածքից դուրս: Դրանք հիմնականում վերգերեզմանային կոթողներ են: Իսկ ստորին հատվածում տեղակայված լինելը բացատրվում է այն ընկալմամբ, որ ներքևը խորհրդանշել է անցյալը, մահը: Եվ քանի որ առկա է նաև խաչի՝ որպես միջնորդի գործառույթը, ապա վստահաբար կարող ենք ասել, որ դրանք ոչ միայն հետմահու կոթողներն էին, այլ նաև նպատակ ունեին ներկայացնելու տվյալ մարդու անցած կյանքը՝ դառնալով հանգուցյալի «կյանքի մատյան»:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Վանքեր և եկեղեցիներ
Պատարայի ջրվեժներ
/in Մեր արշավները /by armeniangeographicԱրցախի Պատարա գյուղի գետային ցանցը բավականին խիտ է: Համանուն գետն իր երկու վտակներով հագեցած է մի շարք ջրվեժներով և աղբյուրներով:
Պատարա գետի հոսանքով դեպի վեր բարձրանալիս նկատում ենք Շրշռան ջրվեժն ու Պուլուր ծովը: Շրշռան ջրվեժի բարձրությունը մոտավորապես 12մ է, իսկ վերին մասում գտնվում է Պատարայի հանքային աղբյուրը:
Պուլուր ծովը գրավում է իր տեսարժանությամբ՝ ավելի տաք եղանակային պայմաններում հրաշալի վայր լինելով նաև լողալու համար:
Բացի այդ, Պատարան հայտնի է նաև Կապեն ծովեն, Ղազարանց կալին, Տանձոտեն, Ցորտ աղբյուրեն, Սորփին, Փրկիչին, Վարար ճիրին, Կերեզմանոտեն, Շենիտեղերեն և այլ աղբյուրներով:
Մեր արշավները
Շիկաքար լեռ / Կոշաբերդի ամրոց
Երանոսի լեռներ / «Սֆինքս»
Օրիսաբա․ «7 հրաբուխ» նախագիծ
Անդոկ լեռ
Կապուտան (Գոգի) լիճ
Ամպասար
Գոմբակ լեռ
Կայեն լեռ
Չախալաբերդ
Թալինի Կաթողիկե
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicԿաթողիկե անվան նշանակությունը
Հայկական եկեղեցիներն ուսումնասիրելիս հանդիպում ենք բազմաթիվ «կաթողիկե» անունը կրող հոգևոր կենտրոնների: Ուշադիր լինելու դեպքում նկատում ենք, որ նմանատիպ եկեղեցիների անունները սովորաբար կրում են նաև տվյալ տեղանքի՝ գյուղի, քաղաքի, շրջանի անունը: Ինչպես օրինակ Թալինի Կաթողիկե եկեղեցի, Դվինի Կաթողիկե եկեղեցի, Մարմաշենի Կաթողիկե եկեղեցի և այլն: Բանն այն է, որ «կաթողիկե» բառը նշանակում է մայր, գլխավոր, տիեզերական եկեղեցի, այն հոգևոր կառույցը, որը համարվում է հայրապետի նստավայրը:
Թալինի Կաթողիկե
Այստեղից ավելի պարզ է դառնում Կաթողիկեի երկրորդ անունը՝ Մեծ տաճար: Ստացվում է, որ ըստ էության, երբ ասում ենք, օրինակ՝ Դվինի Կաթողիկե եկեղեցի, նկատի ունենք Դվինի գլխավոր կամ ամենամեծ հոգևոր կառույցը:
Այս առումով Թալինի Կաթողիկեն իրապես աչքի է ընկնում նույն ժամանակաշրջանի մյուս հոգևոր կառույցներից: Քանզի, 7-րդ դարին առավելապես բնորոշ էին զուսպ, մինիմալիստական կառուղոցական լուծումներն ու ճարտարապետական հորինվածքը: Սակայն Թալինի Կաթողիկեն, ի հակառակ ժամանակաշրջանի բնորոշ առանձնահատկություններին, համարվում է եզակի իր մեծաքանակ զարդաքանդակներով:
Պատմություն
Ըստ ուսումնասիրողների Թալինի Կաթողիկե եկեղեցին կառուցվել է Կամսարականների օրոք, ինչպես Թալինի Սբ. Աստվածածին եկեղեցին, որը գտնվում է Կաթողիկե եկեղեցուց մի փոքր հեռու: Չնայած այս կարծիքն ունի որոշակի բաց և անհայտ կողմեր, սակայն ուսումնասիրելով Կամսարականների ազդեցությունն ու ներգործությունը պատմամշակութային կյանքին՝ կարող ենք ասել, որ նրանք իրապես մեծ ավանդ են ունեցել հայկական շինարարական և ճարտարապետական կյանքում: Չմոռանանք, որ այս տոհմն է հիմնադրել Բագրատունյաց Հայաստանի մայրաքաղաք Անին:
Թալինի Կաթողիկե
774թ. տեղի է ունենում արաբների թալանն ու կողոպուտը, նրանք սպանում և գերեվարում են տեղի բնակչությանը: Այս ամենի արդյունքում վնասվում են տեղական բազմաթիվ աշխարհիկ և հոգևոր կառույցներ, այդ թվում նաև Կաթողիկե եկեղեցին: Այս իրադարձությունը պատմության մեջ հայտնի է «Թալնո կոտորած» անունով:
774-775թթ. հայերի մղած ապստամբական գործողությունների ճնշման և հալածանքների հետևանքով երկրի քաղաքական կյանքից իսպառ վերանում են Կամսարականները: Իսկ Մամիկոնյաններն իրենց դիրքերը չեն կարողանում ամուր պահել Բագրատունիների հետ մրցակցությունում:
Թալինի Կաթողիկե
Չնայած կորուստներին և տնտեսական դժվար պայմաններին՝ ձևավորվում է Բագրատունյաց Հայաստանը, ինչն ուղղակիորեն նպաստում է նաև Թալինի Կաթողիկե եկեղեցու վերանորոգմանն ու բարգավաճմանը: Մասնավորապես 1040թ.-ին Հովհաննես Սմբատ Բագրատունին եկեղեցուն նվիրում է այգիներ:
Ճարտարապետություն
Ճարտարապետական հորինվածքով այն բազիլիկ և խաչաձև եկեղեցիների յուրօրինակ համատեղում է՝ կառուցված սև և կարմիր սրբատաշ տուֆ քարից: Արտաքին հարդարանքը շքեղ է՝ ընդգծված գեղեցիկ զարդաքանդակներով: Հատկապես գեղատեսիլ է արևմտյան ճակատ՝ կազմված զույգ խորշերի միջև գտնվող խոյակներով, որոնք ըստ ամենայնի զարդարված են եղել արձաններով կամ թևավոր խաչերով: Եկեղեցին ունի հինգ մուտք՝ մեկն արևմուտքից և երկուական մուտքեր հյուսիսից և հարավից:
Թալինի Կաթողիկե
Եկեղեցու դահլիճն ընդարձակ է՝ բաժանված գմբեթավոր սյուներով: Ունի երեք խորան, որոնք արտաքուստ ունեն հնգանիստ կառուցվածք: Մեկական ավանդատներ կառուցված են ավագ խորանի երկու կողմերից՝ հյուսիսային և հարավային: Ինչպես հայկական շատ եկեղեցիների ավանդատներ, սրանք նույնպես, ծառայել են որպես գաղտնարաններ: Եկեղեցին եռանավ է: Աղոթասրահը սյուների միջոցով բաժանված է կենտրոնական՝ բարձր և լայն, և երկու կողային թաղածածկ նավերի:
Կաթողիկեի հյուսիսային և արևմտյան կողմերում տարածված է գերեզմանոցը՝ հարուստ է 4-7-րդ դարերի բարձրարժեք քառակող կոթողներով, արձանագիր տապանաքարերով և խաչքարերով:
Բացի այդ, Կաթողիկե եկեղեցու տարածքում 1970-1975թթ. վերանորոգման աշխատանքների ժամանակ հայտնաբերել են թաղածածկ կառույցի մնացորդներ: Այն գտնվել է Կաթողիկե եկեղեցու հյուսիսային խորանից 5մ հեռավորության վրա և թվագրվում է 5-րդ դար: Կառույցի խորանն արևելյան կողմում է, սակայն հավելյալ այլ տեղեկություններ չկան:
Որմնանկարները
Եկեղեցու ներքին հարդարանքը լի է որմնանկարներով: Ըստ ներսում պահպանված եզակի արձանագրության այդ որմնանկարների պատվիրատուն եղել է Մովսես Եկեղեցապանը: Հատկապես զարդարված է ավագ խորանը, որտեղ պահպանվել են բազմաթիվ մեծ ու փոքր հատվածներ: Ավագ խորանի կիսագմբթե հատվածում պատկերված է եղել «Քրիստոսը փառքի մեջ» հորինվածքի ինքնատիպ տարբերակը, քանի որ Հիսուս Քրիստոսի փոխարեն պատկերված է եղել միայն նրա գահը:
Կենտրոնական պատերի երկու կողմերում նկարված են եղել քառակերպեր՝ թևավոր արարծներ մարդու, առյուծի, ցլի, արծվի կերպարներով: Ավաղ դրանցից պահպանվել են միայն սպիտակ թևերը: Դեպի Ավագ խորան տանող կամարի տասը մեդալիոններում՝ շրջանակներում, սրբերի դիմապատկերներ են և հավասարաթև խաչի պատկեր: Իսկ ահա հարավային պատի վրա պահպանվել է «Մուտք Երուսաղեմ» հորինվածքը: Առհասարակ ամբողջ եկեղեցին հարուստ է հեծյլաների, մարդկային ֆիգուրաների, ճարտարապետական շինությունները պատկերող որմնանկարներով:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Վանքեր և եկեղեցիներ
Տեղերի վանք
Սբ․ Սիոն վանք
Գնդեվանք
Ցաղաց քար
Սևանավանք
Որոտնավանք
Հայրավանք
Զորաց եկեղեցի
Հաղարծին վանական համալիր
Աշխարհի ամենաբարձր «7 հրաբուխ» նախագիծ
/in Արտագնա տուրեր /by armeniangeographicՍակայն տարիներ առաջ ծնվեց նաև աշխարհի բոլոր աշխարհամասերի ամենաբարձր հրաբուխները բարձրանալու գաղափարը, որն առաջինն իրականացրեց իտալացի լեռնագնաց Մարիո Տրիմերին 2011 թվականին։
Նախագիծն իրականացնելու հիմք են ընդունվում իրական հրաբուխները, որոնք հանդիսանում են հրաբխային ժայթքման կենտրոններ, ունեն խառնարաններ և մինիմում 300 մետրանոց բարձրացում հիմքի շուրջ։
«7 հրաբուխ» նախագիծ
Ի տարբերություն «7 գագաթ» ծրագրի, հրաբուխների լանջերն ավելի մեղմաթեք են և չեն պահանջում հատուկ տեխնիկական պատրաստվածություն։
Միակ դժվարությունը Անտարկտիդա հասնելն է, սակայն ճանապարհորդությունների սիրահարների համար բոլոր խնդիրները լուծելի են։
7 հրաբուխների ցանկը՝
Օխոս-Դել-Սալադո (6893 մ)
Աշխարհի ամենաբարձր 7 հրաբուխների ցանկը գլխավորում է Չիլիի և Արգենտինայի սահմանին գտնվող Օխոս-Դել-Սալադոն, որը 1993թ․-ից հետո համարվում է աշխարհի ամենաբարձր գործող հրաբուխը (6893 մ)։ Այն Չիլիի ամենաբարձր կետն է, Ամերիկայի և Հարավային կիսագնդի երկրորդ ամենաբարձր գագաթը։ Բացի այդ, Օխոս-Դել-Սալադոյի՝ 6390 մ բարձրության վրա է գտնվում աշխարհի ամենաբարձր լեռնային լիճը։
Օխոս-Դել-Սալադո
Չնայած Օխոս-Դել-Սալադոն համարվում է ամենահեշտ 6000-ներից մեկը, սակայն վերելքը թերագնահատել պետք չէ, քանի որ այն ուղեկցվում է ուժեղ քամիներով, ցածր ջերմաստիճանով, և իհարկե, լեռնային հիվանդությամբ։ Ի շնորհիվ Ատակամա անապատի չոր և քամոտ կլիմայի, հրաբխի գագաթին գրեթե երբեք ձյան շերտ չի գոյանում։ Սակայն վերելքներ հիմնականում իրականավցում են սկսած դեկտեմբեր ամսից, երբ Հարավային կիսագնդում սկսվում է ամառը։
Կիլիմանջարո (5895 մ)
Կիլիմանջարոն Աֆրիկայի ամենաբարձր կետն է՝ 5895 մ, և համարվում է աշխարհի ամենագեղեցիկ երեք հրաբուխներից մեկը։ Բացի «7 հրաբուխ» նախագծի շրջանակներում կատարվող վերելքներից, Կիլիմանջարոն մտնում է նաև «7 գագաթ» ծրագրի մեջ։ Եթե օրինակ Օխոս-Դել-Սալադոն և մի քանի ալլ բարձր հրաբխային գագաթներ կազմում եմ լեռնաշղթնաների մի մասը, ապա Կիլիմանջարոն աշխարհի ամենաբարձր առանձին կանգնած եռագագաթ հրաբուխն է։
Կիլիմանջարո (5895 մ)՝ Աֆրիկայի ամենաբարձր հրաբուխը
Կիլիմանջարո կարելի է բարձրանալ մի քանի երթուղիներով, որոնցից ամենատարածվածը Մարանգուն է։ Կիլիմանջարոյի վերելքն անմոռանալի է դառնում նաև սաֆարիի շնորհիվ։
Վերելք Կիլիմանջարո
Էլբրուս (5642 մ)
7 հրաբուխներից ամենահաճախ այցելվողը Էլբրուսն է՝ լինելով Եվրոպայի երկգագաթ ամենաբարձր հրաբուխը՝ 5642 մ։
Էլբրուս (5642 մ)՝ Եվրոպայի ամենաբարձր հրաբուխը
Չնայած դրան, Էլբրուսի վերելքն ուղեկցվում է ուժեղ քամիներով, անկանխատեսելի եղանակային փոփոխություններով և լեռնային հիվանդության ախտանիշներով։
Վերելք Էլբրուս
Օրիսաբա (5636 մ)
Օրիսաբան Հյուսիսային Ամերիկայի և Մեքսիկայի ամենաբարձր կետն է՝ լինելով աշխարհի ամենաերկար՝ Անդյան Կորդիլերներ լեռնաշղթայի գագաթներից մեկը։ Չնայած լեռնաշղթան ունի բազմաթիվ հրաբխային լեռներ, սակայն Օրիսաբան դրանցից ամենաբարձրն է՝ 5636 մ։
Օրիսաբա
Օրիսաբայի երթուղին անցնում է անտառներով, ալպյան մարգագետիններով, իսկ վերջին հատվածում նաև սառցադաշտով։
Դեմավենդ (5610 մ)
Ասիայի ամենաբարձր հրաբխային գագաթը Դեմավենդն է՝ իր կոնաձև տեսքով՝ 5610 մ։
Դեմավենդ (5610 մ)՝ Ասիայի ամենաբարձր հրաբուխը
Վերելքի հիմնական դժվարությունը չոր կլիման և մերձգագաթային հատվածում ծծմբային արտանետումներ են։
Վերելք Դեմավենդ
Գիլուվե (4368 մ)
Գիլուվեն Նոր Գվինեայի և Օկեանիայի ամենաբարձր հրաբխային գագաթն է՝ 4368 մ։ Երկգագաթ հրաբխի վերելքը տեխնիկապես բարդ չէ։
Գիլուվե (4368 մ)՝ Նոր Գվինեայի և Օկեանիայի ամենաբարձր հրաբուխը
Դեպի Գիլուվե վերելնքները հիմնականում իրականացվում են Մաունթ Հագեն քաղաքից։ Կլիման խոնավ է, իսկ երթուղին անցնում է ջունգլիներով։
Սիդլեյ (4181 մ)
Սիդլեյն Անտարկտիդայի ամենաբարձր գագաթն է՝ տեղակայված է Մերի Բերդ լեռնաշղթայում։ Բարձրությունը 4181 մ է։ Առաջին հայացքից վերելքը բարդ է թվում, քանի որ հրաբուխը ծածկված է հաստ սառցային շերտով, սակայն երթուղին հասանելի է ոչ միայն փորձառու լեռնագնացների, այլ նաև դահուկորդների համար։
Սիդլեյ (4181 մ)՝ Անտարկտիդայի ամենաբարձր հրաբուխը
Անտարկտիդայի՝ մասնավորապես Մերի Բերդ լեռնաշղթայի հատվածը շատ քիչ է ուսումնասիրված, ինչով էլ պայմանավորված առաջին վերելքը տեղի է ունեցել միայն 2011թ․-ին։
Մեր առաջիկա արշավները
Արշավ Քարինջից Ակներ
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Արշավ դեպի Գութանասար
Վերելք Ապակեքար լեռ
Հավապտուկ վանք
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicՃարտարապետություն
Վանքը բաղկացած է մեծ և փոքր եկեղեցիներից, գավթից, և վերջիններիս շուրջը ընդլայնվող այլ աշխարհիկ կառույցներից: Վանքի արևելյան հատվածում՝ բլրի թեք լանջին, ձգվում են գերեզմանոցները:
Հավապտուկ վանք
Թե՛ Հավապտուկի վանքում, թե՛ Գանձասարի համալիրում հանդիպող գերեզմանոցներն աչքի են ընկնում իրենց խաչքարերով և տապանաքարերի հորինվածքով: Վանքն իրենից ներկայացնում է ուղղանկյուն սրահ՝ կամարաձև հորինվածքով: Այն կառուցված է անմշակ կրաքարից: Սակայն հիմա այն գտնվում է կիսավեր վիճակում և պահպանվել են միայն վանքի պատերը:
Հավապտուկ վանք
Վանքին արևմտյան կողմից կից գտնվում է քառակուսի հատակագծով անխորան շինությունը: Գավիթն ընդհանուր է եկեղցու և քառակուսի շինության համար՝ մուտքերը տեղակայված լինելով հարավային կողմից: Ինչպես վանքի դեպքում, այնպես էլ գավիթի՝ կառուցված է անմշակ քարից:
Վանքի տարածքում գտնվող խաչքարերը հիմնականում ծառայել են որպես գերեզմանոցային կոթողներ: Դրանց բարձրությունը հիմնականում չի գերազանցում 1 մետրը:
Հավապտուկ վանք
Իրենց հորինվածքով պարզ են՝ կատարված հիմնականում երկրաչափական և բուսական զարդանախշերով: Քանի որ դրանք նախատսված են եղել որպես գերեզմանոցային կոթողներ, հիմնականում կրում են փոքրիկ արձանագրություններ այն մասին, թե ում համար է պատրաստված խաչքարը, և ով է եղել տվյալ մարդը: Իսկ որոշ խաչքարերում հանդիպում ենք նաև խաչքարագործ վարպետի անունը:
Արձանագրություն
Եկեղեցու հարավային խորանի ճակատակալ քարին պահպանված արձանագրության համաձայն վանքը կառուցվել է 1163թ. Հասանի՝ Վախթանգ և Մամքանա որդու իշխանության օրոք: Կառուցվել է Յոհանի կողմից իր և մերձավորների փրկության համար, ինչպես նաև որպես իր ծնողների հիշատակ: Ի դեպ, այս արձանագրության շնորհիվ պարզ է դառնում նաև վանքի երկրորդ անվան՝ Ռուզանի վանք, ծագումը:
Հավապտուկ վանք
Հասան Ջալալ Ա-ն ունեցել է երեք դուստր՝ Մամախաթունը, Մինախաթունը և Ռուզուդանը: Ստացվում է, որ վանքը կոչել են նրա դուստր Ռուզուդանի անունով: Իսկ մեկ այլ արձանագրության շնորհիվ իմանում ենք, որ վանքը վերակառուցվել է 1223թ. Հասան Ջալալ Դոլմի իշխանության տարիներին:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Վանքեր և եկեղեցիներ
Տեղերի վանք
Սբ․ Սիոն վանք
Գնդեվանք
Ցաղաց քար
Սևանավանք
Որոտնավանք
Հայրավանք
Զորաց եկեղեցի
Հաղարծին վանական համալիր
Պատարայի Ամենափրկիչ եկեղեցի
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicՃարտարապետություն
Վանքի տարածքում պահպանվել է եկեղեցին, մոտակա բնակավայրը և հսկայական գերեզմանատունը: Պատարայի Ամենափրկիչը եռանավ բազիլիկ եկեղեցի է՝ ուղղանկյուն հատակագծով:
Պատարայի Ամենափրկիչ եկեղեցի
Եկեղեցու խորանը գտնվում է արևելյան կողմում, ընդարձակ է և համեմատած եկեղեցու չափերի հետ` բավական մեծ: Խորանի երկու կողմերում տեղակայված են մեկական ավանդատներ և միասին կազմում են սրահի մեծ մասը: Եկեղեցու արևելյան պատն արժանի է առանձնահատուկ ուշադրության, քանի որ պատին կպած վեր են խոյանում երկու եռանկյունաձև խորշեր՝ լինելով եկեղեցու արտաքին հարդարանքի եզակի հորինվածքները:
Պատարայի Ամենափրկիչ եկեղեցի
Սբ. Ամենափրկիչն ունի երկու մուտք՝ արևմտյան և հարավային կողմերից: Մուտքի շրջապատող հատվածներում շարվածքը կատարված է մանրակրկիտ և սրբատաշ քարերից: Մշակված են նաև որմնասյուներն ու խոյակները: Իսկ առհասարակ եկեղեցու մեծ և անմշակ քարերը՝ հատկապես հիմքի շերտերում վկայում են այն մասին, որ Սբ. Ամենափրկիչը կառուցվել է ավելի հին հոգևոր կենտրոնի ավերակների վրա:
Արձանագրություն
Պատարայի Ամենափրկիչ եկեղեցու կառուցման մասին արձանագրությունը պահպանված է մասնակի՝ վնասվել է արձանագրության սկզբի հատվածը:
Այդ պատճառով եկեղեցու կառուցման տարեթիվն անհայտ է մնում, քանի որ հիմնադրման մասին առաջին կարևոր տեղեկությունը՝ տարեթիվը, ներկայացվում էր ամենասկզբում: Սակայն պահպանված հատվածներում առկա բառերի՝ Սմպատ իշխան. շուկա, ապարանք, շնորհիվ կարող ենք ենթադրել, որ այն եղել է հոգևոր և ախարհիկ մեծ կենտրոն:
Ուսումնասիրողներն առաջ են քաշում վարկած, ըստ որի Հասան Ջալալ Ա-ի իշխանության թուլացումից հետո, Սբ. Ամենափրկիչ է տեղափոխվել Սմպատի իշխանական կենտրոնը:
Պատարայի Ամենափրկիչ եկեղեցի
Այս մասին է վկայում շատ մոտ տեղակայված Գանձասարի Ս. Հովհաննես Մկրտիչ եկեղեցին: Արձանագրություններում հիշատակվում է նաև Աթանաս կաթողիկոսի մասին: Նա 1279թ. հիշատակվել է Արևելյան Հայաստանի կաթողիկոսների շարքում: Նա միաժամանակ եղել է չորս երկրների կաթողիկոս:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Վանքեր և եկեղեցիներ
Տեղերի վանք
Սբ․ Սիոն վանք
Գնդեվանք
Ցաղաց քար
Սևանավանք
Որոտնավանք
Հայրավանք
Զորաց եկեղեցի
Հաղարծին վանական համալիր
Կիրանցի վանք
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicԿիրանցի վանք
Իր ճարտարապետական և կառուցողական հորինվածքից հետևություններ անելով՝ մասնագետները վանքը թվագրում են 13-րդ դար:
Անվան ծագումը
Անվան ծագման հետ կապված, թերևս կարող ենք նշել միայն վանքի մասին ավանդությունը, քանզի միայն այդպես կարող ենք ինչ-որ կերպ բացատրել անվան ընտրությունը: Ըստ ավանդության, մի քարագործ վարպետ ունենում է շատ ընդունակ աշակերտ։ Նա մեն-մենակ կառուցում է այս վանքը։ Վերջացնելուց հետո կանչում է վարպետին իր առաջին աշխատանքը գնահատելու։ Վանքն այնքան փառահեղ է լինում, որ անվանի վարպետը նախանձում է աշակերտին։
Կիրանցի վանք
Նա ամեն կերպ աշխատում է թերություն գտնել, բայց չի կարողանում։ Երկար մտածելուց հետո ասում է՝ «Կիրը անց է կացրել»։ Այստեղից էլ վանքի անունը մնում է Կիրանց վանք:
Պատմություն
Կիրանց վանքի տարածքում նախկինում եղել է Մեծ Կունեն խոշոր բնակավայրը, որտեղ ապրում էին քաղկեդոնականությունն ընդունած հայեր: Եվ հենց այդ ժամանակաշրջանում էլ կառուցվել է վանքը: Սրանով է բացատրվում վանքի քաղկեդոնական եկեղեցիներին բնորոշ որոշակի առանձնահատկությունները:
Բացի այդ 10-13-րդ դարերի շատ հայկական եկեղեցիների արձանագրություններ կատարված են վրացերենով՝ պայմանավորված այդ ընթացքի քաղաքական իրավիճակից:
Ճարտարապետությունը
Համալիրի վանքապատկան գրեթե բոլոր կառույցները աղյուսաշեն են՝ կառուցված սրբատաշ քարե մանրամասներով: Քարաշեն են միայն որմնախարիսխները, ծածկասալերը և առանձին հատվածներ: Ահա այս ամենի շնորհիվ էլ վանքը եզակի օրինակ է հայկական եկեղեցական ճարտարապետության մեջ: Վանական համալիրը կազմված է երեք եկեղեցիներից, սեղանատնից և աշխարհիկ մի քանի այլ կառույցներից՝ ամբողջովին պարփակված լինելով պարիսպներով:
Գլխավոր եկեղեցու օրինակով են կառուցված մյուս երկու, սակայն ավելի փոքր չափեր ունեցող եկեղեցիները: Երեք եկեղեցիների մուտքերը արևմտյան կողմից են՝ բացվելով կամարակապ սրահից։
Գլխավոր եկեղեցի
Եկեղեցու հատակագիծը քառանկյուն է: Խորանը գտնվում է արևելյան կողմում՝ ունենալով մեկ ավանդատուն: Եկեղեցու հիմք են հանդիսանում երկու հենասյուները և ութ որմնասյուները, որոնք միմյանց հետ կապվող կամարների շնորհիվ պահում են գմբեթը: Վերջինս ունի սրածայր, կոնաձև ծածկով պսակված ութանիստ բարձր թմբուկ: Պատուհանների շուրջը և թմբուկի միջին հարթությունը ծածկված են երկնագույն աղյուսներով։
Եկեղեցու պատերը ներսից սվաղված են կրաշաղախով, հարդարված վրացատառ և հունատառ մակագրություններ ունեցող որմնանկարներով, որոնք ինչպես նշեցինք, վկայում են վանքի պատկանելությունը հայ քաղկեդոնականներին:
Սեղանատուն
Սեղանատունը գտնվում է գլխավոր եկեղեցուց դեպի արևմուտք: Ինչպես սեղանատունը, այնպես էլ թաղածածկը կառուցված են անձև գետաքարերից և կրաշաղախով շարված ավազաքարերից: Այն իրենից ներկայացնում է ընդարձակ մի դահլիճ՝ լուսավորվելով հարավային և արևելյան կողմերի պատուհաններով: Մուտքը գտնվում է արևելյան կողմում: Որոշակի հատվածներում դեռ նկատելի են որմնանկարները՝ արված կրկին կրաշաղախ հիմքի վրա:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Մեր արշավները
Շիկաքար լեռ / Կոշաբերդի ամրոց
Երանոսի լեռներ / «Սֆինքս»
Օրիսաբա․ «7 հրաբուխ» նախագիծ
Անդոկ լեռ
Կապուտան (Գոգի) լիճ
Ամպասար
Գոմբակ լեռ
Կայեն լեռ
Չախալաբերդ
Օխտը եղցի
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicՕխտը եղցի
Պտրեցիք գյուղում հաշվառված է ավելի քան 150 պատմամշակութային հուշարձան, որոնցից առաջին և խոշոր հնավայրը համարվում է Օխտը եղցի վանքը: Վանքի տեղանքն ունի հրվանդանի ձև, որտեղ կանգուն են կիսավեր կամ հիմնահատակ քանդված 13 պաշտամունքային և աշխարհիկ շենքեր, որոնցից յոթը եղել են եկեղեցիներ։
Հուշարձանախումբ
Օխտը եղցի նշանակում է յոթը եկեղեցի՝ ունենալով շատ պարզ բացատրություն: Սակայն պետք է նշել, որ մեզ հայտնի Օխտը եղցի անվանումը պատմական անունը չէ, այլ ժողովրդական: Այս եզրահանգմանն ուսումնասիրողները հանգել են՝ հաշվի առնելով այն փաստը, որ վանքի տարածքում գտնված թվով 12 արձանաագրություններից և ոչ մեկում չենք հանդիպում համալիրի իրական անվանը:
Օխտը եղցի
Հուշարձանախումբը կամ վանական համալիրը կազմված է թվով յոթը եկեղեցիներից և վեց աշխարհիկ կառույցներից:
Գլխավոր եկեղեցուն հյուսիսային հատվածից կից գտնվում է դամբարանը: Որպես գավիթ հավանաբար ծառայել է համալիրի հարավ-արևելքում գտնվող ուղղանկյուն հատակագծով շինությունը: Գավիթի մուտքն արևմուտքից է: Նմանատիպ շինություն կա նաև համալիրի հարավ-արևմուտքում, մուտքը՝ արևելյան կողմից, սակայն անհայտ է մնում շենքի դերը համալիրի կազմում:
Օխտը եղցի
Եվս չորս շինությունների ավերակների հետքեր կան համալիրից 6-7 մետր հեռավորության վրա, որտեղ արդեն տեղակայված են գերեզմանոցները: Այնտեղ նկատելի են ևս երկու շենքերի ավերակներ:
Խաչքարեր
Օխտը եղցի տեղավայրում հայտնաբերվել են թվով 44 խաչքարեր: Հ. Պետրոսյանն իր «Խաչքար» գրքում անդրադառնալով արցախյան խաչքարերին և նրանց առանձնահատկություններին՝ նշում է, որ 12-13-րդ դարերում խաչքարային արվեստում մեծ տարածում է ստանում աշխարհիկ կյանքի պատկերումը, որը տիպիկ չէր քրիստոնեական գաղափարախոսությանը:
Օխտը եղցի
Իհարկե նմանատիպ խաչքարերի հանդիպում ենք նաև Հայաստանում՝ Կողբում, Իմիրզեկում, Նորավանքում, սակայն արցախյան այդ ոճի խաչքարերն անհամեմատ ավելի շատ են՝ գերազանցելով 5 տասնյակը:
Ընտանեկան պատկերաքանդակով խաչքարը
Օխտը եղցիի հյուսիսային կողմում գտնվել է խաչքար, որը թվագրվում է 1158թ.: Այն կերտված է սպիտակ տուֆից, ունի 1.1մ բարձրություն և 65սմ լայնություն: Խաչքարի արձանագրության համաձայն պատկերված է Սմպատ իշխանը, իր կինը և նրանց հանգուցյալ որդին՝ Դավթոնը: Այս խաչքարը «ընտանեկան տեսարաններ» պատկերաքանդակի տիպիկ օրինակ է: Հայրը մի ձեռքով բռնել է որդու ձեռքը, իսկ մյուսը սեղմել է կրծքին:
Օխտը եղցի / ընտանեկան պատկերաքանդակով խաչքարը
Մոր մի ձեռքը ևս դրված է կրծքին, իսկ ահա մյուսը՝ որդու մեջքին: Որդու ձեռքում նկատում են գավաթ, սակայն դա ոչ թե գնարբուքի խորհրդանիշ է, այլ կրում է «կենաց բաժակի» իմաստը: Համարվում է, որ այդ բաժակից ըմպողը, ով պատկերված է խաչքարում, հենց հանգուցյալն է: Այս պատկերումը նույնպես հաճախ հանդիպում ենք Արցախի տարածքում գտնվող մի շարք եկեղեցիների խաչքարերում:
Բաժակից ըմպելու գաղափարն ուղղակիորեն կապված է մահը հաղթահարելու միջնադարյան աշխարհընկալման հետ: Ըստ որի «հավերժ խնջույք» և«հավերժ կռիվ» մոտեցումները միմյանց հետ փոխկապակցված, միմյանց տրամաբանական շարունակությունն են համարվել:
Օխտը եղցի / ընտանեկան պատկերաքանդակով խաչքարը
Քանզի միջնադարում արքայական խնջույքի սեղանի մոտ ունեցած դիրքով էր որոշվում տվյալ մարդու դերն ու իշխանությունը: Իսկ այդ կարևորությանը կարող էին արժանանալ միայն կռվի դաշտում իրենց լավագույնս դրսևորելու դեպքում:
Կռվում լավագույնս դրսևորվելուց և արքայի սեղանի շուրջ որոշակի դիրք ունենալուց հետո, տրամաբանական շարունակությունը՝ խնջույքների մասնակցությունն ու հաջորդող գինարբուքն էր: Իսկ գինին նույնիսկ քրիստոնեական ուսումնքում համարվում էր աստվածային խմիչք, որը վերածվում էր աստվածային արյան:
Ուստի որքան գինարբուքը մեծ էր և անկառավարելի, որքան շատ էին կարողանում խմել գինի, այնքան դա վկայում էր աստվածային ուժեր ձեռքբերելու և կատարելության հասնելու մասին: Իսկ վերջիններս համարվում էին մահը հաղթահարելու լավագույն միջոցը: Իսկ այս մտածողության վկայություն է համարվում, մինչ օրս, հայերի մեջ պահպանված «Քեֆ անողին քեֆ չի պակսի» ասացվածքը:
Ռազմական ուժ պատկերող խաչքարեր
Բացի այդ համալիրի հարավարևելյան ծայրամասի եկեղեցու ճակատի երկայնքով շարված են խաչքարեր՝ հեծյալների պատկերաքանդակներով, զարդախմբի նրբին, հյուսկեն ցանցով պատված: Նմանատիպ պատկերաքանդակներով խաչքարեր կրկին առավելապես հանդիպում ենք Արցախում: Նմանօրինակ խաչքարի վառ օրինակ է 1233թվականի Գրիգոր Խաղբակյան (Պռոշյան) իշխանի ղանթարը, որի ստորին մասում պատկերված է զինված ու զրահապատված մեծ իշխանը՝ ձիու վրա։
Օխտը եղցի / հեծյալի պատկերմամբ խաչքար
Նմանատիպ խաչքարերում հիմանականում պատկերված են լինում հեծյալներ, առավել քիչ դեպքերում՝ հետիոտներ: Սակայն երկու դեպքում էլ ռազմիկները ներկայացվում են լիովին սպառազինված՝ ռազմական գույք հանդերձանքով: Առավելապես մանրամասն են կերտված ձիերը՝ պայմանավորված լինելով այն հանգամանքով, որ Արցախը հայտնի է եղել որպես «ղարաբաղյան ձիու հայրենիք»: Հարկ է նշել, որ արցախյան ձիերի մասին կան մի շարք պահպանված արձանագրություններ՝ վկայելով այդ ձիերի կարևորության մասին:
Ձիերից զատ պատկերաքանդակներում ուշադրության են արժանանում նաև զենքերն ու գլխարկները: Քանի որ ձիերի հետ միասին համարվում էին անձի դիրքն արտահայտող կարևոր հատկանիշներ:
Օխտը եղցի / խաչքարեր
Ի դեպ 12-13-րդ դարերի խաչքարային արվեստում պատկերաքանդակներն ու արձանագրություններն արվել են խաչքարի ստորին հատվածում՝ խաչային հորինվածքից դուրս: Դրանք հիմնականում վերգերեզմանային կոթողներ են: Իսկ ստորին հատվածում տեղակայված լինելը բացատրվում է այն ընկալմամբ, որ ներքևը խորհրդանշել է անցյալը, մահը: Եվ քանի որ առկա է նաև խաչի՝ որպես միջնորդի գործառույթը, ապա վստահաբար կարող ենք ասել, որ դրանք ոչ միայն հետմահու կոթողներն էին, այլ նաև նպատակ ունեին ներկայացնելու տվյալ մարդու անցած կյանքը՝ դառնալով հանգուցյալի «կյանքի մատյան»:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Վանքեր և եկեղեցիներ
Տեղերի վանք
Սբ․ Սիոն վանք
Գնդեվանք
Ցաղաց քար
Սևանավանք
Որոտնավանք
Հայրավանք
Զորաց եկեղեցի
Հաղարծին վանական համալիր
Խաթաբալա լեռ
/in Լեռնագրություն, Մեր արշավները /by armeniangeographicԽաթաբալա լեռ
Խաթաբալա լեռան հետ կապված տեղեկություններ գրեթե չկան, անհայտ է մնում նաև լեռան անվան ընտրությունը: Կարող ենք ենթադրել, որ անունը կապված է ժողովրդի շրջանում տարածված «խաթաբալա» բառի հետ, որն ունի «փորձանքի գալ, լինել դժվարին, բարդ իրավիճակում» իմաստը: Սակայն այս դեպքում հանդիպում ենք փոքրիկ անհամաձայնության: Քանի որ նույնիսկ ոչ այնքան բարենպաստ եղանակային պայմաններում, հնարավոր է հաղթահարել լեռն ու հասնել գագաթ, եթե ֆիզիկապես և գույք հանդերձանքով պատրաստ ես արշավին:
Ցանկացած լեռան գագաթ հասնելիս, արշավականներն ասես պարգևատրվում են յուրօրինակ տեսարանով՝ բացառություն չէ նաև Խաթաբալան: Ստորոտից սկսած Խաթաբալայից բացվում է հրաշալի տեսարան դեպի Արևելյան Սևանի, Գեղամա և Վարդենիսի լեռներ՝ հնարավորություն տալով վայելելու դեպի Սևանա լիճ բացվող տեսարանը:
Հաշվի առնելով այն փաստը, որ լեռը սահմանային է և նշագրված արահետներ չկան՝ հորդորում ենք արշավել դեպի Խաթաբալա միայն տեղանքին ծանոթ ուղեկցորդների հետ:
Մեր արշավներին մասնկացելու համար կարող եք զանգահարել 043 00 5165 հեռախոսահամարով կամ գրել մեր ֆեյսբուքյան էջին:
Մեր արշավները
Շիկաքար լեռ / Կոշաբերդի ամրոց
Երանոսի լեռներ / «Սֆինքս»
Օրիսաբա․ «7 հրաբուխ» նախագիծ
Անդոկ լեռ
Կապուտան (Գոգի) լիճ
Ամպասար
Գոմբակ լեռ
Կայեն լեռ
Չախալաբերդ
Դեղձնուտի վանք
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicՊատմությունը
Ըստ արձանագրությունների վանքի կառուցումը սկսվել է 1258թ.-ից, իսկ ավարտին հասցվել 1274թ.-ին.: Համարվում է, որ Դեղձնուտի վանքն իր ծաղկման գագաթնակետին է հասել Մահկանաբերդի իշխան Սադունի տիրապետության օրոք՝ լինելով հոգևոր և մշակութային կենտրոն: Ձեռագրերի հիշատակությունները վկայում են նաև, որ Դեղձնուտի վանքը եղել է գրչության կենտրոն՝ հռչակ ստանալով Առաքել վարդապետի շնորհիվ: Նրա մոտ ուսանելու էին գալիս տարբեր գավառներից, նույնիսկ այնպիսի հռչակավոր հոգևոր կենտրոնից, ինչպիսին էր Գանձասարի վանքը:
Դեղձնուտի վանք
13-րդ դարի երկրորդ կեսից հետո պատմական կամ վիմագրական տեղեկություններ Դեղձնուտի մասին չկան: Սակայն վանքի շուրջ՝ ավելի ուշ կառուցված շինությունները, վկայում են այն մասին, որ վանքն իր գործունեությունը շարունակել է նաև հետագայում:
Վանքի շինարարական արձանագրությունները սակավ են՝ կատարված ավերված խաչքարի վրա, որտեղ նշվում է վանքի հիմնադիր՝ Առաքել վարդապետի մասին: Ըստ երևույթին նա հարկ չի համարել դրա մասին վկայելու բոլոր կառույցների հիմնաքարերի կամ պատերի վրա: Խոսելով վանքի հարդարանքի մասին, չենք կարող անտեսել այն փաստը, որ վանքի յուրաքանչյուր կառուցվածքային հորինվածք զարդարված է տարբեր տեսակի՝ բուսական, երկրաչափական նախշերով:
Ճարտարապետությունը
Դեղձնուտի վանքը բաղկացած է գլխավոր եկեղեցուց, նրա գավիթից և փոքր եկեղեցուց: Սակայն հիմնական հուշարձանային խմբից բացի վանքի շրջակայքում են գտնվում գյուղատեղ Դեղձնուտը, փոքր մատուռը և գերեզմանոցը:
Դեղձնուտի վանք
Գյուղատեղին ձգվում է վանքի հյուսիս-արևմուտքից մինչև արոտավայրերը տանող ճանապարհը: Բացի հյուսիս-արևմտյան կողմից, տարածքը հիմնականում խիտ անտառածածկ է՝ փարթամ բուսականությամբ: Այս տարածքում կան բազմաթիվ բնակելի շենքերի ավերակներ: Կառույցները, որոնք ավելի մոտ են գտնվում վանքին, ամենայն հավանականությամբ, պատկանել են միաբանությանը, իսկ ավելի փոքրերը՝ տեղացիներն:
Գյուղատեղիի հյուսիս-արևմտյան ծայրով ձգվում են գերեզմանոցներն ու մատուռը՝ գտնվելով ճանապարհի եզրին՝ բլրի վրա: Մատուռը կառուցված է կապտավուն որձաքարի մանր կտորներով, սակայն պահպանվել են միայն մեկ մետր բարձրության պատերը: Մատուռի շրջակայքում է տարածված պատմական գերեզմանոցը, որտեղ գտնվել են բազմաթիվ անմշակ տապանաքարեր և խաչքարերի քառակուսի սրբատաշ պատվանդանները: Ցավոք վերոնշյալ խաչքարերը չեն պահպանվել, ինչպես նաև որևէ արձանագրություն, որից պարզ կլիներ մատուռի և գերեզմանոցների ստեղծման տարեթվերը: Սակայն այս կառուցվածքների ճարտարապետաշինարարական հորինվածքը ինքնին վկայում է մատուռի և վանքի ժամանակամերձ լինելու մասին:
Գլխավոր եկեղեցի
Այն ունի ուղղանկյուն հատակագիծ, կառուցված է բաց մոխրագույն և դեղնավարդագույն անդեզիտի սրբատաշ քարերից: Հորիվածքը գմբեթային է, սակայն առանց սյուների: Մուտքի կողմերից գտնվում են չորս հիմնական և երկու երկրորդական որմնասյուները, որոնք հենվում են արևմտյան պատի վրա:
Դեղձնուտի վանք / Լուսանկարը՝ building.am կայքից
Եկեղեցու արտաքին ճակատներն առհասարակ մշակված են մեծ վարպետությամբ և գեղագիտական ճաշակի վառ արտահայտմամբ: Հյուսիսային, հարավային և արևելյան պատերին կան երկուական անկյունային որմնախորշեր, որոնք զարդարված են ճոխ քանդակներով: Զարդաքանդակների հորինվածքով և կատարողական բարձր արվեստով, առավելապես ուշադրության է արժանանում արևմտյան դռան շրջանակը՝ լինելով հայկական եկեղեցաշինության մեջ լավագույն շքամուտքերից մեկը:
Գավիթ
Գավիթն իր լուծումներով նման է գլխավոր եկեղեցուն: Գտնվում է վանքի արևմտյան կողմում՝ կից տեղակայված: Կառուցված է նույն բաց վարդագույն սրբատաշ անդեզիտի քարերից և ինչպես եկեղեցին՝ առանց սյուների է: Հիմնված է ութ որմնասյուների վրա, որոնք միանում են կամարներին և խաչաձևվում՝ անկյուններում կազմելով կառույցի ծածկը: Վերջինս հատակի հետ միասին սալածածկ է:
Դեղձնուտի վանք / Լուսանկարը՝ building.am կայքից
Հետաքրքիր լուծում ունեն գավթի հյուսիսային և հարավային պատերի վերևում կորացող հատվածների շարվածքները: Ներքևից դեպի վերև հաջորդաբար ամեն նոր շարք շարված է նախորդից մի քանի սմ տարբերությամբ՝ ձևավորելով ոչ թե հասարակ հարթ մակերես, այլ՝ աստիճանաձև: Հարավային պատի մեջ բացվում են զույգ պատուհաններ՝ միմյանցից առանձնացված ութանիստ սրբատաշ սյունով: Գավիթն ունի երկու մուտք, որոնցից գլխավորն արևմտյան պատի կենտրոնում է՝ դրսից քանդակազարդ շրջանակի մեջ առնված, իսկ երկրորդը՝ հյուսիսային պատի մեջ՝ հյուսիս-արևմտյան կամարին կից, որը տանում է դեպի բնակելի շենքերը։
Գավթի հատակին ընկած է մի տապանաքար, որի արձանագրություններն ուսումնասիրելով պարզ է դառնում, որ այն վանքի հիմադիր Առաքել վարդապետի գերեզմանաքարն է՝ առանց մահվան ստույգ թվագրման:
Խաչքարը
Այն գտնվում է գլխավոր եկեղեցու մուտքի մոտ՝ հյուսիսային կողմում գտնվող պատվանդանի վրա: Խաչքարը բաժանված է բեկորների և ընկած է գավթի հատակին՝ պատվանդանից ոչ հեռու: Խաչքարի պահպանված բեկորները հավաքել են 1948թ. Դեղձուտի վանքի մաքրման աշխատանքների ժամանակ՝ հնարավորինս ամբողջականացնելով խաչքարի տեսքը: Խաչքարը միասնական տեսքի բերելը շատ կարևոր էր՝ առկա արձանագրության շնորհիվ: Ցավոք, չի հաջողվել խաչքարն ամբողջական վերականգնել՝ մի շարք հատվածների բացակայության պատճառով:
Դեղձնուտի վանք
Չնայած դրան, խաչքարը մեզ տալիս է որոշակի տեղեկություններ: Այն համարվում է հայկական բարձրաքանդակ խաչքարի լավագույն օրինակ՝ զուրկ ավելորդություններից՝ կատարված լինելով վարպետորեն և բարձր ճաշակով: Այն ոչ՛ գերեզմանական կոթող է, ոչ՛ էլ պատմական որևէ իրադարձության հավերժացման հուշարձան: Առաքել վարդապետի մտահաղացմամբ, այն պետք է պատմեր վանքի բոլոր կառույցների մասին՝ ամփոփելով մեկ տեղում ողջ տեղեկությունը: Ի տարբերություն մյուս արձանագրությունների, որոնք հիմնականում կապված են նվիրատուների հետ՝ տալով տեղեկություններ նրանց մասին, այս խաչքարն անփոխարինելի է, քանի որ վկայում է վանքի 1250-70-ականներին կառուցվելու մասին:
Այս արձանագրության շնորհիվ մենք իմանում ենք, որ վանքի գլխավոր եկեղեցին, գավիթն ու խաչքարը կառուցել է Առաքել վարդապետը: Խաչքարը կանգնեցվել է վանքի մյուս կառույցներն ավարտելուց հետո՝ 1274թ.: Խաչքարի հեղինակներն են Պողոս և Քաղաք վարպետները: Եվ հավանական է, որ վանքի մյուս կառույցների եթե ոչ ճարտարապետները, ապա քանդակազարդ վարպետները, նույնպես նրանք են: Այս վարկածն առաջ է քաշում հնագետ, պատմաբան Ս. Բարխուդարյանը, հիմք ընդունելով եկեղեցիների, գավթի և խաչքարի զարդաքանդակների հորինվածքային նմանությունները:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Բերդեր և ամրոցներ
Չախալաբերդ
Տափի բերդ
Կոշաբերդ
Ջրաբերդ ամրոց
Բաղաբերդ ամրոց / Կապանի բերդ
Հայաստանի միջնադարյան բերդերն ու ամրոցները
Սև բերդ
Հոռոմ ամրոց / Ուրարտական ցիտադել
Հալիձորի բերդ
Սրվեղի վանք
/in Վանքեր և եկեղեցիներ /by armeniangeographicՍրվեղի վանքի մասին տեղեկություններ մեզ չեն հասել, իսկ վանքի պատերին եղած արձանագրությունները սուղ են՝ տալով կցկտուր պատկերացումներ վանքի պատմության և ճարտարապետության մասին:
Սրվեղի վանք
Առանջորդվելով վանքի արձանագրություններով և ուսումնասիրելով կիսավեր շինությունները, կարող ենք ասել, որ այն եղել է հայ միջնադարյան վանական համալիր: Ըստ Ս. Կարապետյանի վանքը կառուցվել է 13-րդ դարում, սակայն հստակ տարեգրություն նշել չենք կարող:
Ճարտարապետություն
Վանական համալիրի կազմում են գտնվում Սբ. Նշան և Սբ. Աստվածածին եկեղեցիները, ձիթհանքը, բնակելի և տնտեսական կառույցներ, գերեզմանոցներ:
Սբ. Նշան եկեղեցի
Այն համարվում է համալիրի գլխավոր եկեղեցին, որի պատերի ստորին շերտերը շարված են մուգ վարդագույն անդեզիտի սրբատաշ քարերով, սակայն պատերը հիմնականում կառուցված են թրծած աղյուսից: Անսյուն է և ունի գմբեթավոր դահլիճ: Երկու զույգ որմնասյուները միանում են իրար, և իրենց վրա պահում երկարավուն, 12 նիստավոր, սրածայր վեղարով գմբեթը: Եկեղեցու ներսի հյուսիսային պատի վրա կառուցված է կամարավոր խորշ՝ մկրտության ավազանով:
Սրվեղի վանք
Եկեղեցին բազմիցս վերանորոգվել է՝ կորցնելով իր նախնական հորինվածքը: Դրա մասին են վկայում եկեղեցու բոլոր կողմերից՝ ընդհանուր շինարարական նյութին ոչ բնորոշ հատվածները: Ընդհանուր շարվածքից միանգամից առաանձնանում են քանդակազարդ խաչքարերի բեկորները: Եկեղեցու արևելյան ճակատի երկու անկյունները, բեմի կենտրոնական մասը, արևմտյան դուռը, ինչպես նաև գմբեթը գրեթե ամբողջապես վերանորոգված են:
Ենթադրվում է, որ եկեղեցու վերանորոգված հատվածներում օգտագործել են այլ հին, ավերված վանքերից, հոգևոր կենտրոններից բերված կտորներ: Հետաքրքրական է, որ որոշ նման բեկորների վրա հանդիպում են նաև արձանագրություններ, իսկ որոշ բեկորներ դրվել են շրջված վիճակում:
Հյուսիսային պատի շարվածքի մեջ կա մի արձանագիր բեկոր, որն ըստ երևույթին եղել է դռան շրջանակի ձևավորման մի հատված: Այն ծածկված է կրաշաղախով՝ ընդհանրապես չհամապատասխանելով եկեղեցու աղյուսաշեն հորինվածքին: Ինչպես շատ եկեղեցիների և վանքերի դեպքում, հնարավոր է այստեղ նույնպես նախկինում եղել է ավելի հին եկեղեցի, որի հիման վրա կառուցել կամ վերափոխել են՝ ստանալով Ս. Նշան եկեղեցին: Եվ հնարավոր է, որ այդ քանդակազարդ խաչքարերի բեկորները եղել են հին եկեղեցու կառուցվածքի ավերակներից:
Կրկին հյուսիսային պատի մեջ, սակայն եկեղեցու ներսից՝ մկրտության ավազանի վերևում կա մի ձևավոր մշակված, սակայն շրջված դիրքով մի քար, որի վրա պահպանված է արձանագրություն: Հնագետ, պատմաբան Ս Բարխուդարյանն այն վերծանել է: Ըստ այդմ ստացվում է, որ եկեղեցին կառուցել են Հովհաննես և Սարգիս ճարտարապետները 1152թ.: Այդպիսով Ս. Նշանը համարելով հայկական ճարտարապետության սակավաթիվ աղյուսաշեն հուշարձաններից հնագույնը:
Սակայն այս վարկածը այնքան էլ համոզիչ չէ ու մասնագետների շրջանակներում առաջացնում է տարակարծություն: Անբացատրելի է այն փաստը, թե ինչու է արձանագրությունն արված ոչ թե վանքի հիմնային պատերից մեկի վրա, այլ անկասկած ավելի ուշ ամրեցված հատվածում: Այս արձանագրությունը ոչ միայն չի տալիս որևէ հիմնավոր տեղեկություն եկեղեցու մասին, այլև առաջացնում է նոր հարցեր: Անհայտ է մնում նաև այն, թե որ եկեղեցին է կառուցվել 1152թ. Հովհաննես և Սարգիս ճարտարապետների կողմից և որտեղից են բերվել այդ բեկորները:
Սբ. Աստվածածին եկեղեցի
Այն միանավ եկեղեցի է՝ կառուցված 19-րդ դարում՝ 1889թ., Այգեհովիտ համայնքի քահանա Տեր Հովհաննեսի առաջնորդությամբ: Այս մասին արձանագրվում է եկեղեցու մկրտության ավազանի մոտ տեղադրված քարի վրա: Եկեղեցին կառուցված է կոպտաշար քարից:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Բերդեր և ամրոցներ
Չախալաբերդ
Տափի բերդ
Կոշաբերդ
Ջրաբերդ ամրոց
Բաղաբերդ ամրոց / Կապանի բերդ
Հայաստանի միջնադարյան բերդերն ու ամրոցները
Սև բերդ
Հոռոմ ամրոց / Ուրարտական ցիտադել
Հալիձորի բերդ