Հայաստանի լեռները հարուստ են ժայռապատկերներով, որոնք պահպանվել են դեռևս մեր թվարկությունից առաջ եղած ժամանակներից, ու այդ է պատճառը, որ ժայռապատկերները Հայաստանում մեծ հետաքրքրություն են ներկայացնում։ Ժայռապատկերն այլ կերպ անվանում են պետրոգլիֆ, որն առաջացել է հունարեն petros և glyphein բառերից, որոնք թարգմանաբար նշանակում են քար և փորել:

Սառցալի / ժայռապատկերներ
ՀՀ ԳԱԱ պատմության ինստիտուտի գիտաշխատող, աստղագետ, ժայռապատկերաբան Կարեն Թոխաթյանն իր հարցազրույցներից մեկում նշում է, որ ժայռապատկերը պատկերային մտածողության արգասիք և արտահայտություն է, քանի որ մարդը միշտ էլ պահանջ է զգացել արտահայտելու իր տեսածն ու ապրածը թե՛ խոսքով, թե՛ պատկերով:

Սանդուխտասարի ժայռապատկերներ
Հայտնի է, որ նախկինում մարդիկ օգտագործել են ժայռապատկերները հաղորդակցվելու նպատակով, ու այդ է պատճառը, որ դրանք շատ հաճախ նշանագրեր են, որոնցով մարդիկ նկարագրել են իրերն ու երևույթները։
Կարելի է ասել, որ ժայռապատկերները կարևոր հարստություն են ներկայացնում, քանի որ դրանք մեծ ինֆորմացիա են պարունակում տվյալ դարաշրջանի մարդկանց կենցաղի, հոգևոր ու մտավոր պատկերացումների վերաբերյալ՝ հանդիսանալով պատմական սկզբնաղբյուրներ։ Ժամանակին ժայռապատկերները գրավոր աղբյուրներ են ծառայել՝ նպաստելով պահպանել ու փոխանցել ավանդույթներն ու սովորությունները։ Տարբեր աղբյուրների համաձայն՝ Հայաստանում կա ավելի քան 20-30 հազար ժայռապատկեր։

Սառցալիի ժայռապատկերները
Ինչպես են առաջացել ժայռապատկերները
Ինչպես արդեն նշեցինք, ժայռապատկերները ստեղծվել են հազարամյակներ առաջ ու պահպանվել են մինչ այսօր՝ վկայելով անցյալի բարքերի, մարդու գործունեության տեսակների ու ոլորտների մասին։ Հարություն Մարտիրոսյանն իր «Գիտությունն սկսվում է նախնադարում» գրքում նշում է, որ բնության նկատմամբ մարդկային պատկերացումների մեջ կատարված խոր փոփոխություններն իրենց արտահայտումն են գտնում նաև Հայաստանի նեոլիթ-էնեոլիթյան և բրոնզեդարյան արվեստի մեջ, ու լիովին ձևավորված բանական մարդուն հետաքրքրում են բնության երևույթների փոխադարձ կապն ու պայմանավորվածությունը։ Այս շրջանի արվեստի համար բնորոշ է դառնում պատկերների պայմանականացումը, ոճավորումը և պատմողական բարդությունը։ Կենդանիների պատկերների հետ մեկտեղ նշանակալի դեր են կատարում մարդկային կերպարները որսի ու զինական ընդհարումների տեսարաններում։ Մարդկանց գործունեությունն այդ ժամանակ դառնում է արվեստի կենտրոնական թեման։

Ուխտասարի ժայռապատկերներ
Հ․ Մարտիրոսյանն իր աշխատության մեջ փաստում է, որ Հայկական լեռնաշխարհը չափազանց հարուստ է այս տիպի հուշարձաններով, որոնք բազմազան, բազմաբովանդակ, միանգամայն ինքնատիպ ժայռապատկերների մեծ ու փոքր կուտակումներ են, որ տարածված են Արագածի փեշերից մինչև հայկական Տավրոսի լանջերը, մինչև Ասորիք-Պաղեստինի ու Իրաքի սահմանները։ Ժայռապատկերների առանձնապես մեծ խմբեր կան Սևանա լճի ավազանը եզերող Գեղամա և Վարդենիսի, Վայոց ձորի և Սյունյաց լեռներում։

Գեղամա լեռների ժայռապատկերները
Գեղամա լեռների պատկերախմբերը
Հայաստանի ժայռապատկերների մեծ մասը գտնվում են Գեղամա լեռներում։ Հ. Մարտիրոսյանն իր վերնշյալ աշխատության մեջ նշում է, որ Գեղամա լեռների պատկերախմբերն իրենցից ներկայացնում են նախնադարյան որսորդ-անասնապահերի նվիրական սրբատեղիներ, հին արվեստի ու պաշտամունքի տաճարներ։ Լեռնային սրբատեղիների այս պատկերախմբերը հստակ պատկերացում են տալիս տեղական համայնքների գոյատևման ու զարգացման նախապայմանների՝ կենդանական հարուստ աշխարհի բազմազանության, բնակլիմայական պայմանների ու բուսական աշխարհի, ժամանակի տնտեսական զբաղմունքների՝ որսորդության, անասունների ընտելացման ու բուծման մասին։

Գեղամա լեռների ժայռապատկերները
Գեղամա սարերի պատկերների մեջ աչքի են ընկնում կենդանիների ամենատարբեր տեսակների ահռելի քանակն ու բազմազանությունը։ Այդ կենդանիներից են բիզոնը, վայրի ցուլը (կամ կովը), կովկասյան ազնիվ եղջերուն, գիգանտ եղջերուն, իշայծյամը, կխտարն ու ջեյրանը, ձին, վայրի էշը, աղվեսը, գայլը, վարազը, լուսանը, առյուծը, ընձառյուծը, մի շարք մանր կենդանիներ, շների տարատեսակները, սողունների զանազան տիպերը, բադը, սագը, արագիլը, կարապը, կաքավը և այլն։
Այս կենդանիների մի մասն այժմ իսպառ անհետացել է Հայաստանից։ Հիշյալ կենդանատեսակների մի զգալի մասը ներկայացված է Հայաստանի ժայռապատկերներում որսորդական տեսարանների մեջ։

Գեղամա լեռների ժայռապատկերները
Ժայռապատկերների հիման վրա ժամանակի ընթացքում մարդիկ առասպելներ են հյուսել։ Նմանատիպ առասպելների մասին կարելի է կարդալ Հարություն Մարտիրոսյանի աշխատություններում։ Օրինակ, ըստ Հ․ Մարտիրոսյանի ուսումնասիրությունների՝ Գեղամա լեռների Փոքր Պայտասար գագաթի ստորոտին ընկած ժայռապատկերներից մեկում կարելի է տեսնել երկգլխանի, հաստամարմին օձավիշապի հսկա ֆիգուր՝ խաչաձև ու կիսակլոր բաց վերջավորություններով։ Կիսակլոր վերջույթը նման է բաց երախի, նրա մեջ ներգծված է օղակաձև կամ սկավառակաձև մի մարմին, որն արվեստի հին հուշարձաններում խորհրդանշում է արևը։ Օձավիշապի խաչաձև վերջույթի տակ պատկերված է այծի ֆիգուր, որը ստորադասված է հրեշին։ Հ․ Մարտիրոսյանի մեկնաբանությամբ՝ օձավիշապը հաղթում է արևին, կլանում է այն կամ պահում իր երախում։

Գեղամա լեռների ժայռապատկերները
Ուխտասարի ժայռապատկերները
Ուխտասարի հնավայրում նույնպես կարելի է հանդիպել հազարավոր ժայռապատկերների։ Դրանք ցրված են լեռան ստորոտներում, հրաբխային խառնարանից գոյացած մանր լճակների շուրջ և ձորակներում։ Հնավայրում հայտնաբերվել են ավելի քան 2000 ժայռապատկերեր, որոնք մոտավոր թվագրվում են մ․թ․ա․ 5-2-րդ հազարամյակներով: Այդ ժայռապատկերները պատկերում են մարդկանց՝ հիմնականում որսի, աշխատանքի, կրոնական ծեսերի պահերին, վայրի և ընտանի կեն դանիներ, երկնային լուսատուներ, տիեզերական այլ մտահաղացումներ, քիչ չեն նաև անբացատրելի գծանկարներն ու ուրվագծերը:

Ուխտասարի ժայռապատկերներ
Ուխտասարում եղած ժայռապատկերների վերաբերյալ նույնպես կան բազմաթիվ առասպելներ։ «Գիտությունն սկսվում է նախնադարում» աշխատության մեջ Հ․ Մարտիրոսյանը նաև ներկայացնում է Ուխտասարի մի շարք ժայռապատկերների վերաբերյալ ենթադրյալ առասպելները։ Օրինակ, նա ասում է, որ Ուխտասարի մի ժայռապատկերում երևում է, որ մարդակերպ էակներն իրենց մեջ կրում են արև-կայծակ հատկանիշներ ու դրանցով մարտնչում են օձավիշապների դեմ։ Ըստ Հ․ Մարտիրոսյանի՝ այստեղ արև-կայծակ աստվածը հենված է երկրին, նրա վերջավորություններից ճառագայթների փնջեր են ժայթքում, կլոր գլխի վրա լուսնամահիկ կա (ինչպես Քրիստոսի պսակը)։ Օձավիշապը, որ ուղղված է դեպի արևը և լուսինը, դեպի մարդակերպ աստծո գլուխը, կռվում է նրա դեմ։

Ուխտասարի ժայռապատկերներ
Ուխտասարում եղած այլ ժայռապատկերներում ևս երևում է, որ հրեղեն աստվածները մարտնչում են օձավիշապների դեմ։ Այդ ժայռապատկերներից մեկում ևս պատկերված են մարդակերպ էակի ու օձի ֆիգուրները, սակայն մարդակերպ ֆիգուրն այստեղ զուրկ է ճառագայթաձև անդամներից։ Այդ ֆիգուրը պարզապես հաղթանդամ է, առնական ու աջ կողմի նրբանով նա գետնին է գամել թավալվող օձի գլուխը։

Ուխտասարի ժայռապատկերներ
Սառցալիի ժայռապատկերները
Մեր արշավների ընթացքում Սառցալի լեռան ստորոտին հանդիպել ենք բազմաթիվ ժայռապատկերների։ Հաշվի առնելով փորագրված պատկերները՝ կարելի է ենթադրել, որ այս ժայռապատկերները համեմտաբար նոր են։ Սրանց մասին դժվար է տեղեկատվություն գտնել, որովհետև ըստ երևույթին այս ժայռապատկերները դեռևս պատշաճ ձևով չեն ուսումնասիրվել։ Մեզ մնում է հույս հայտնել, որ այս ժայռապատկերներն առաջիկայում կարժանանան ժայռապատկերաբանների ուշադրությանը և մանրամասն կհետազոտվեն, քանի որ, կարծում ենք, դրանք իրենցից մեծ արժեք են ներկայացնում։

Սառցալիի ժայռապատկերները
Աշխարհագրությունը
Հայաստանում ժայռապատկերները տարածված են գրեթե ամբողջ երկրով մեկ։ Ժայռապատկերաբան Կարեն Թոխաթյանի տվյալներով՝ ՀՀ-ում ժայռապատկերներ կարելի է գտնել Երևանում՝ Ավանում, Արարատի մարզում՝ Խոսրովի անտառում, Արմավիրի մարզում՝ Արմավիրում, Մեծամորում, Սուրբ Շուշանիկում, Արագածոտնի մարզում՝ Արագած լեռան վրա, Մաստարայում, Արտինում, Կաքավաձորում, Շամիրամում, Ոսկեհատում, Ագարակում, Գեղամավանում, Քուչակում, Ապարանի ջրամբարի տարածքում, Շիրակի մարզում՝ Տիրաշենում, Հոռոմում, Հայկաձորում, Ձիթհանքովում, Անիպեմզայում, Երերույքում, Լոռու մարզում՝ Նեղոցում, Կողեսում, Լոռիբերդում, Տավուշի մարզում՝ Գոշում, Կոտայքի մարզում՝ Զովունիում, Պտղնիում, Բալահովտում, Բջնիում, Գեղարդում, Գեղամա լեռներում, Գեղարքունիքի մարզում՝ Լճաշենում, Գավառում, Վարդենիկում, Սևսարում, Վարդենիսի լեռնանցքում, Վարդենիսի լեռներում, Այրքում, Ներքին Շորժայում (Քեթի), Սյունիքի մարզում՝ Ուխտասարում, Ջերմաջրում, Ծղուկում, Կարկառում, Մուրադ սարում (Հուսոսար), Զորացքարում, Քարաշենում, Նավասարում:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Բլոգ Հայաստանի մասին
Էդուարդ Խաչատրյան
/in Արշավային պատմություններ /by armeniangeographicԷդուարդ Խաչատրյան
Համալսարանում 1-ին կուրս էի, ընկերներիս թեթև ձեռքով հայտնվել էի Սկաուտական շարժման շարքերում, ու առաջին արշավս հենց իրենց հետ էր․ Գյումրիից Մարմարաշենի ջրվեժ էինք գնում (ինքս գյումրեցի եմ)։ Արշավը բարդ չէր, բայց ուրախությանս չափ չկար՝ ոնց որ մինչ այդ նայածս ամերիկյան ֆիլմերից մեկում հայտնված լինեի։ Իսկ սկաուտությունը հետագայում շատ կարևոր դեր էր ունենալու բնությանը ու սարերին հավերժ սիրահարվելու գործում։ Շարժման հետ վաղուց կապ չունեմ, բայց մինչ օրս հպարտությամբ պահում եմ սկաուտական համազգեստս։
Էդուարդ Խաչատրյան
«Ամեն ինչ նման է սար բարձրանալուն․․․»
Ինձ համար արշավն առօրյա, շատ հաճախ անհետաքրքիր գործերից կտրվելու, ինքդ քո հետ կամ սարեցիներիդ հետ մնալու հնարավորություն է․ շանս է քայլելիս մեդիտացիա անելու, էներգիա ու մուսա հավաքելու։ Իսկ արշավականները մարդիկ են, ովքեր սիրում են սարերն ու բնությունն անկախ ամեն ինչից, ու որոնք ունակ են ներդաշնակ լինել մեզ շրջապատող աշխարհի հետ։
Էդուարդ Խաչատրյան
Լեռներն առաջին հերթին տալիս են ուժերիդ հավատալու հնարավորություն։ Երբ զուգահեռներ ես տանում, կյանքում ամեն ինչ նմանվում է սար բարձրանալուն։ Պետք է հավատաս քեզ, կողքիններիդ, ու արդյունքը շատ տպավորիչ կարող է լինել՝ գագաթից բացվող տեսարանի պես։
Մեր ակումբի անդամներից երևի շատերի լեռնային ուղղությունների ֆավորիտներում է Ծակքարի լիճը: Ես ևս բացառություն չեմ։ Մինչև հիմա փշաքաղվում եմ տեսարանները հիշելիս։
Ինչպես հայտնվեցի ArmGeo-ում
Առաջիկայում պլանավորում եմ բարձրանալ Էլբրուսը, տեսնենք՝ ոնց կստացվի։ Դեռ երազանքի մակարդակում Ֆուձիյաման է, Կիլիմանջարոն ու մինչև Խան-Տենգրիի բազային ճամբար 7 օրանոց աշավը։
Էդուարդ Խաչատրյան
ArmGeo-ի հետ առաջին արշավս եղել է Բարդողը (Կողբասարը)։ Համալսարանից հետո բանակ, կարիերա, ու երևի 5-6 տարի աշավի չէի գնացել։ Գործուղման պիտի մեկնեի, բայց չեղարկել էին ու կատաղած նստած էի։ Կոլեգաներիցս մեկը եկավ ու ուսապարկս ուզեց, որ Արևմտյան Հայաստան աշավի գնա։ Առանց մտածելու ասեցի՝ «չեմ տա, ես էլ եմ գալիս»։ Զանգեցինք, գրանցվեցի ու հայտնվեցի ArmGeo-ում։ Մինչև հիմա զարմանում եմ՝ ինչպես համաձայնվեցին ինձ վերցնել էդ բարդ արշավին։
Էդուարդ Խաչատրյան
Կարծում եմ՝ միշտ պետք է քեզ հնարավորություն տաս նոր բան փորձելու։ Ուրեմն ուղղակի արա դա։ Ու հնարավորության դեպքում ունեցիր լավ կոշիկներ ու մի մոռացիր արևապաշտպան քսուքը՝ անկախ տարվա եղանակից։
Ուզո՞ւմ ես դառնալ ակումբի անդամներից մեկը: Միացի՛ր մեր արշավներին:
Ծանոթացեք մեր ակումբի մյուս անդամների հետ.
Դալար Չահարմահալի
Գևորգ Մովսիսյան
Աստղիկ Բաբալարյան
Թագուհի Մանուկյան
Նարե Մանուկյան
Լիլիթ Տոնոյան
Մարիամ Ղազարյան
Արթուր Զարբաբյան
Մերի Անտոնյան
Ժայռապատկերները Հայաստանում
/in Բլոգ /by armeniangeographicՍառցալի / ժայռապատկերներ
ՀՀ ԳԱԱ պատմության ինստիտուտի գիտաշխատող, աստղագետ, ժայռապատկերաբան Կարեն Թոխաթյանն իր հարցազրույցներից մեկում նշում է, որ ժայռապատկերը պատկերային մտածողության արգասիք և արտահայտություն է, քանի որ մարդը միշտ էլ պահանջ է զգացել արտահայտելու իր տեսածն ու ապրածը թե՛ խոսքով, թե՛ պատկերով:
Սանդուխտասարի ժայռապատկերներ
Հայտնի է, որ նախկինում մարդիկ օգտագործել են ժայռապատկերները հաղորդակցվելու նպատակով, ու այդ է պատճառը, որ դրանք շատ հաճախ նշանագրեր են, որոնցով մարդիկ նկարագրել են իրերն ու երևույթները։
Կարելի է ասել, որ ժայռապատկերները կարևոր հարստություն են ներկայացնում, քանի որ դրանք մեծ ինֆորմացիա են պարունակում տվյալ դարաշրջանի մարդկանց կենցաղի, հոգևոր ու մտավոր պատկերացումների վերաբերյալ՝ հանդիսանալով պատմական սկզբնաղբյուրներ։ Ժամանակին ժայռապատկերները գրավոր աղբյուրներ են ծառայել՝ նպաստելով պահպանել ու փոխանցել ավանդույթներն ու սովորությունները։ Տարբեր աղբյուրների համաձայն՝ Հայաստանում կա ավելի քան 20-30 հազար ժայռապատկեր։
Սառցալիի ժայռապատկերները
Ինչպես են առաջացել ժայռապատկերները
Ինչպես արդեն նշեցինք, ժայռապատկերները ստեղծվել են հազարամյակներ առաջ ու պահպանվել են մինչ այսօր՝ վկայելով անցյալի բարքերի, մարդու գործունեության տեսակների ու ոլորտների մասին։ Հարություն Մարտիրոսյանն իր «Գիտությունն սկսվում է նախնադարում» գրքում նշում է, որ բնության նկատմամբ մարդկային պատկերացումների մեջ կատարված խոր փոփոխություններն իրենց արտահայտումն են գտնում նաև Հայաստանի նեոլիթ-էնեոլիթյան և բրոնզեդարյան արվեստի մեջ, ու լիովին ձևավորված բանական մարդուն հետաքրքրում են բնության երևույթների փոխադարձ կապն ու պայմանավորվածությունը։ Այս շրջանի արվեստի համար բնորոշ է դառնում պատկերների պայմանականացումը, ոճավորումը և պատմողական բարդությունը։ Կենդանիների պատկերների հետ մեկտեղ նշանակալի դեր են կատարում մարդկային կերպարները որսի ու զինական ընդհարումների տեսարաններում։ Մարդկանց գործունեությունն այդ ժամանակ դառնում է արվեստի կենտրոնական թեման։
Ուխտասարի ժայռապատկերներ
Հ․ Մարտիրոսյանն իր աշխատության մեջ փաստում է, որ Հայկական լեռնաշխարհը չափազանց հարուստ է այս տիպի հուշարձաններով, որոնք բազմազան, բազմաբովանդակ, միանգամայն ինքնատիպ ժայռապատկերների մեծ ու փոքր կուտակումներ են, որ տարածված են Արագածի փեշերից մինչև հայկական Տավրոսի լանջերը, մինչև Ասորիք-Պաղեստինի ու Իրաքի սահմանները։ Ժայռապատկերների առանձնապես մեծ խմբեր կան Սևանա լճի ավազանը եզերող Գեղամա և Վարդենիսի, Վայոց ձորի և Սյունյաց լեռներում։
Գեղամա լեռների ժայռապատկերները
Գեղամա լեռների պատկերախմբերը
Հայաստանի ժայռապատկերների մեծ մասը գտնվում են Գեղամա լեռներում։ Հ. Մարտիրոսյանն իր վերնշյալ աշխատության մեջ նշում է, որ Գեղամա լեռների պատկերախմբերն իրենցից ներկայացնում են նախնադարյան որսորդ-անասնապահերի նվիրական սրբատեղիներ, հին արվեստի ու պաշտամունքի տաճարներ։ Լեռնային սրբատեղիների այս պատկերախմբերը հստակ պատկերացում են տալիս տեղական համայնքների գոյատևման ու զարգացման նախապայմանների՝ կենդանական հարուստ աշխարհի բազմազանության, բնակլիմայական պայմանների ու բուսական աշխարհի, ժամանակի տնտեսական զբաղմունքների՝ որսորդության, անասունների ընտելացման ու բուծման մասին։
Գեղամա լեռների ժայռապատկերները
Գեղամա սարերի պատկերների մեջ աչքի են ընկնում կենդանիների ամենատարբեր տեսակների ահռելի քանակն ու բազմազանությունը։ Այդ կենդանիներից են բիզոնը, վայրի ցուլը (կամ կովը), կովկասյան ազնիվ եղջերուն, գիգանտ եղջերուն, իշայծյամը, կխտարն ու ջեյրանը, ձին, վայրի էշը, աղվեսը, գայլը, վարազը, լուսանը, առյուծը, ընձառյուծը, մի շարք մանր կենդանիներ, շների տարատեսակները, սողունների զանազան տիպերը, բադը, սագը, արագիլը, կարապը, կաքավը և այլն։
Այս կենդանիների մի մասն այժմ իսպառ անհետացել է Հայաստանից։ Հիշյալ կենդանատեսակների մի զգալի մասը ներկայացված է Հայաստանի ժայռապատկերներում որսորդական տեսարանների մեջ։
Գեղամա լեռների ժայռապատկերները
Ժայռապատկերների հիման վրա ժամանակի ընթացքում մարդիկ առասպելներ են հյուսել։ Նմանատիպ առասպելների մասին կարելի է կարդալ Հարություն Մարտիրոսյանի աշխատություններում։ Օրինակ, ըստ Հ․ Մարտիրոսյանի ուսումնասիրությունների՝ Գեղամա լեռների Փոքր Պայտասար գագաթի ստորոտին ընկած ժայռապատկերներից մեկում կարելի է տեսնել երկգլխանի, հաստամարմին օձավիշապի հսկա ֆիգուր՝ խաչաձև ու կիսակլոր բաց վերջավորություններով։ Կիսակլոր վերջույթը նման է բաց երախի, նրա մեջ ներգծված է օղակաձև կամ սկավառակաձև մի մարմին, որն արվեստի հին հուշարձաններում խորհրդանշում է արևը։ Օձավիշապի խաչաձև վերջույթի տակ պատկերված է այծի ֆիգուր, որը ստորադասված է հրեշին։ Հ․ Մարտիրոսյանի մեկնաբանությամբ՝ օձավիշապը հաղթում է արևին, կլանում է այն կամ պահում իր երախում։
Գեղամա լեռների ժայռապատկերները
Ուխտասարի ժայռապատկերները
Ուխտասարի հնավայրում նույնպես կարելի է հանդիպել հազարավոր ժայռապատկերների։ Դրանք ցրված են լեռան ստորոտներում, հրաբխային խառնարանից գոյացած մանր լճակների շուրջ և ձորակներում։ Հնավայրում հայտնաբերվել են ավելի քան 2000 ժայռապատկերեր, որոնք մոտավոր թվագրվում են մ․թ․ա․ 5-2-րդ հազարամյակներով: Այդ ժայռապատկերները պատկերում են մարդկանց՝ հիմնականում որսի, աշխատանքի, կրոնական ծեսերի պահերին, վայրի և ընտանի կեն դանիներ, երկնային լուսատուներ, տիեզերական այլ մտահաղացումներ, քիչ չեն նաև անբացատրելի գծանկարներն ու ուրվագծերը:
Ուխտասարի ժայռապատկերներ
Ուխտասարում եղած ժայռապատկերների վերաբերյալ նույնպես կան բազմաթիվ առասպելներ։ «Գիտությունն սկսվում է նախնադարում» աշխատության մեջ Հ․ Մարտիրոսյանը նաև ներկայացնում է Ուխտասարի մի շարք ժայռապատկերների վերաբերյալ ենթադրյալ առասպելները։ Օրինակ, նա ասում է, որ Ուխտասարի մի ժայռապատկերում երևում է, որ մարդակերպ էակներն իրենց մեջ կրում են արև-կայծակ հատկանիշներ ու դրանցով մարտնչում են օձավիշապների դեմ։ Ըստ Հ․ Մարտիրոսյանի՝ այստեղ արև-կայծակ աստվածը հենված է երկրին, նրա վերջավորություններից ճառագայթների փնջեր են ժայթքում, կլոր գլխի վրա լուսնամահիկ կա (ինչպես Քրիստոսի պսակը)։ Օձավիշապը, որ ուղղված է դեպի արևը և լուսինը, դեպի մարդակերպ աստծո գլուխը, կռվում է նրա դեմ։
Ուխտասարի ժայռապատկերներ
Ուխտասարում եղած այլ ժայռապատկերներում ևս երևում է, որ հրեղեն աստվածները մարտնչում են օձավիշապների դեմ։ Այդ ժայռապատկերներից մեկում ևս պատկերված են մարդակերպ էակի ու օձի ֆիգուրները, սակայն մարդակերպ ֆիգուրն այստեղ զուրկ է ճառագայթաձև անդամներից։ Այդ ֆիգուրը պարզապես հաղթանդամ է, առնական ու աջ կողմի նրբանով նա գետնին է գամել թավալվող օձի գլուխը։
Ուխտասարի ժայռապատկերներ
Սառցալիի ժայռապատկերները
Մեր արշավների ընթացքում Սառցալի լեռան ստորոտին հանդիպել ենք բազմաթիվ ժայռապատկերների։ Հաշվի առնելով փորագրված պատկերները՝ կարելի է ենթադրել, որ այս ժայռապատկերները համեմտաբար նոր են։ Սրանց մասին դժվար է տեղեկատվություն գտնել, որովհետև ըստ երևույթին այս ժայռապատկերները դեռևս պատշաճ ձևով չեն ուսումնասիրվել։ Մեզ մնում է հույս հայտնել, որ այս ժայռապատկերներն առաջիկայում կարժանանան ժայռապատկերաբանների ուշադրությանը և մանրամասն կհետազոտվեն, քանի որ, կարծում ենք, դրանք իրենցից մեծ արժեք են ներկայացնում։
Սառցալիի ժայռապատկերները
Աշխարհագրությունը
Հայաստանում ժայռապատկերները տարածված են գրեթե ամբողջ երկրով մեկ։ Ժայռապատկերաբան Կարեն Թոխաթյանի տվյալներով՝ ՀՀ-ում ժայռապատկերներ կարելի է գտնել Երևանում՝ Ավանում, Արարատի մարզում՝ Խոսրովի անտառում, Արմավիրի մարզում՝ Արմավիրում, Մեծամորում, Սուրբ Շուշանիկում, Արագածոտնի մարզում՝ Արագած լեռան վրա, Մաստարայում, Արտինում, Կաքավաձորում, Շամիրամում, Ոսկեհատում, Ագարակում, Գեղամավանում, Քուչակում, Ապարանի ջրամբարի տարածքում, Շիրակի մարզում՝ Տիրաշենում, Հոռոմում, Հայկաձորում, Ձիթհանքովում, Անիպեմզայում, Երերույքում, Լոռու մարզում՝ Նեղոցում, Կողեսում, Լոռիբերդում, Տավուշի մարզում՝ Գոշում, Կոտայքի մարզում՝ Զովունիում, Պտղնիում, Բալահովտում, Բջնիում, Գեղարդում, Գեղամա լեռներում, Գեղարքունիքի մարզում՝ Լճաշենում, Գավառում, Վարդենիկում, Սևսարում, Վարդենիսի լեռնանցքում, Վարդենիսի լեռներում, Այրքում, Ներքին Շորժայում (Քեթի), Սյունիքի մարզում՝ Ուխտասարում, Ջերմաջրում, Ծղուկում, Կարկառում, Մուրադ սարում (Հուսոսար), Զորացքարում, Քարաշենում, Նավասարում:
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Բլոգ Հայաստանի մասին
Կիլիմանջարո. Աֆրիկայի «կտուրին»
Mediamax-ի հարցազրույցը Տիգրան Վարագի հետ
Հայկական լեռնաշխարհի «7 գագաթ» նախագիծ
Տիրինկատար և «Վիշապների հովիտ»
5165-ի սրտում ծնված երազանքի ճանապարհը
Հայաստանի 5 ամենագեղեցիկ գարնանային ուղղությունները
Էվերեստի բազային ճամբար 2023
3000 մետրից այն կողմ՝ Հայաստանի լեռներում
Հայաստանը հնագույն քարտեզներում
Արցախ․ Տուրիզմը պատերազմից հետո
/in Արշավային պատմություններ, Բլոգ /by armeniangeographicՀանդիպում Արցախի նախագահի հետ
Ստեփանակերտում կյանքը շարունակվում էր իր բնականոն հունով, և դժվար էր պատկերացնել, որ այստեղ ամիսներ առաջ պատերազմ է տեղի ունեցել։ Մեր այցի նպատակն էր տեսնել մեր արցախցի ընկերներին, շփվել տեղացիների հետ, հասկանալ այնտեղի տրամադրությունը պատերազմից հետո և կրկին քայլել Արցախի լեռներում։ Մեզ ողջունելու էր եկել Արցախի նախագահ Արայիկ Հարությունյանը՝ որպես պատերազմից հետո Հայաստանից Արցախ ուղևորված առաջին տուրիստական խմբի։
Առաջին անգամ Արցախում
Մեր 28 մասնակցից բաղկացած արշավախմբում կային մարդիկ, որոնք առաջին անգամ էին լինում Արցախում։ Նրանցից էր Լենա Զաքարյանը, որի համար այս ուղևորությունը չափազանց հուզիչ էր․ «Ուզում էի տեսնել ամեն ինչ իմ սեփական աչքերով։ Ես մինչ այդ միայն լսել էի հիանալի մարդկանց, նրանց յուրօրինակության և ամենահամեղ ժենգյալով հացի մասին։ Այնտեղի բնությունն ուղղակի հիասքանչ է, ցանկություն էր առաջանում հավերժացնել այն»։
Լենա Զաքարյան
Լենան պատմում է, որ ուղևորությունն իր համար չափազանց հետաքրքիր է անցել․ «Մեզ հետ հանդիպեց հանրապետության նախագահը, որից հետո գնացինք տեսնելու Ստեփանակերտի տեսարժան վայրերը։ Քաղաքը հանգիստ էր ու լի մարդկանցով․ մեկը զբոսնում էր երեխայի հետ, մյուսը պարզապես շտապում էր ինչ-որ տեղ։ Արցախում մարդիկ ապրում են իրենց առօրյա կյանքով։ Այդ ամենը տեսնելուց հետո հոգիս մի քիչ հանգստացավ։ Իսկ երեկոն անցավ խարույկի շուրջ լի հետաքրքիր զրույցներով ու զվարճալի պատմություններով։ Առավոտյան սկսեցինք արշավել դեպի Կաչաղակաբերդ, ու կարծում եմ՝ բախտներս բերել էր եղանակի հարցում․ օրվա վերջում անձրև եկավ, որն ուղղակի գույն հաղորդեց անտառին։ Դրանից հետո եղանք Մարտունիում, տեսանք պատերազմի հետևանքներն ու շփվեցինք տեղացիների հետ։ Մեզ ցույց էին տալիս ֆուտբոլի դաշտում ավիահարվածի թողած հետքը, իսկ դրա հարևանությամբ դպրոցում ամենօրյա դասերն էին ընթանում։ Այնտեղ մարդիկ բոլորը շատ ընկերասեր ու սիրալիր էին։ Այս ուղևորությունից շատ տպավորված ու մինչ օրս այդ տպավորությունների ազդեցության տակ եմ»։
Մարտունիում ավիահարվածից վնասված ֆուտբոլի դաշտը
Արցախը պատերազմից հետո
Այնուամենայիվ, խմբի անդամների մեծ մասը մեր ակումբի անդամներն էին, որոնք նախկինում բազմիցս եղել էին Արցախում ու մեզ հետ արշավել էին Արցախի լեռներում։ Նրանց թվին է պատկանում Անի Հարությունյանը, որը նշում է, որ թեև ինքը նախկինում շատ էր եղել Արցախում, այս այցը շատ կարևոր էր իր համար․ «Ցանկանում էի ինքս տեսնել՝ ինչպիսին է հիմա իրավիճակն Արցախում․ մարդկանց էի ուղղակի ուզում տեսնել, շփվել, լսել, հասկանալ ապագայի իրենց հեռանկարները»:
Անի Հարությունյան
Անիի համար այս անգամ զգացողությունները մի փոքր խառն էին․ խիտ ու երբեմն իրար հակասող․ «Ամեն ինչ այլ կերպ էր ընկալվում, որովհետև այլ էր: Ամենատպավորիչ դրվագները մարդկանց հետ զրույցներն էին, ընդհանուր տիրող նույն հոգեվիճակը»:
Արցախի լեռներում բազմիցս արշաված մեր ակումբի մեկ այլ անդամ Աստղիկ Թորոսյանը, որն Արցախը սիրել է բարձրից ու տեսել բազմաթիվ անկյուններից, այս անգամ նույնպես մեզ հետ էր․ «44-օրյա պատերազմից հետո հասցրել եմ խմբի հետ վերջին անգամ լինել Քարվաճառի ու Քաշաթաղի շրջաններում։ Իսկ այս ճանապարհորդությունը ոչ այլ ինչ էր, քան իմ հերթական այցը Արցախ, որտեղ գնալու ցանկությունը ոչինչ դեռ չի կարողացել փոխել կամ խեղաթյուրել։ Գնացել էի, քանի որ պատճառ չունեի չգնալու, շա՜տ կարոտել էի այդ կողմերը, որտեղ ապրած սիրուն օրերի մեծ պաշար ունեմ, ցավոք ցավոտ հիշողությունները նույնպես դեռ թարմ են։ Ու հենց այդ ցավոտը վերափոխելու համար էլ մեզ նոր, սիրուն ու ուժեղ օրեր են պետք, իսկ դրան հասնելու համար դեռ շատ եմ գնալու Արցախ»։
Աստղիկ Թորոսյան
Աստղիկի խոսքով՝ ուղևորությունը կյանքով լի էր, կյանքին բնորոշ ուրախության ու ցավի համադրումներով․ «Երևի մեկը մյուսով է կյանք դառնում»։ Նա Կաչաղակաբերդ երկրորդ անգամ էր բարձրանում։ Ասում է՝ «ճանապարհը հիասքանչ էր», իսկ արշավւ ընթացքում ինքը զգում էր, որ 6 ամսվա ֆիզիկական պասիվությունն իրենն ասում է։
Վերելք դեպի Կաչաղակաբերդ
Անիի գնահատմամբ՝ Կաչաղակաբերդի վերելքը լավագույններից էր․ «Եղանակը հիասքանչ էր, տեսարաններն՝ աննկարագրելի, չնայած որ 3-րդ անգամն էի լինում Կաչաղակաբերդում: Վերելքն այնքան լավն էր, որ կոտրեց նախորդ օրվա ծանրությունը: Ինչ խոսք, առաջին օրվա օդը շատ-շատ ծանր էր, բայց բնությունը բուժելու ու վերականգնելու հատկություն ունի. ուժեղ ես էլի դառնում, կարողանում ես խոսել խնդիրների մասին՝ առանց ավելորդ խանգարող էմոցիաների»:
Արցախը պատերազմից հետո
Լենան, որն առաջին անգամ էր Կաչաղակաբերդ բարձրանում, ասում է՝ ֆիզիկապես այս վերելքը շատ չտարբերվեց իր նախորդ վերելքներից, սակայն էմոցիաներն էին այլ․ «ArmGeo-ի հետ վերելքը բարձր տրամադրության 100 տոկոսանոց երաշխիք է։ Կարելի է ասել, որ արշավը 18 կիլոմետրանոց «լավ տրամադրություն» էր։ Անտառում արդեն գարնանային մթնոլորտ էր, թեև Կաչաղակաբերդի լանջերին ձյուն կար։ Երբ մենք գագաթ հասանք, այնտեղից մեզ համար բացվեցին շքեղ տեսարաններ։ Ինձ հատկապես տպավորեց Կուսանաց լեռը։ Ուզում էի ուղղակի նստել ու նայել հեռվին։ Այնտեղ այնքան խաղաղ էր, ու հեշտ էր շնեչլը» – պատմում է Լենան։
Լենան՝ Կաչաղակաբերդի գագաթին
Անիի համար սա «ամենկարևոր» ուղևորությունն էր, քանի որ Արցախ էր: «Ուղևորությունն այնտեղ, որտեղ խտացված են մարդկային ցավը, կորուստները ու դրանց զուգահեռ՝ ապրելու ու նորը ստեղծելու, նորից ուրախանալու անսահման մեծ ցանկություն ունեցող մարդիկ, միշտ էլ առանձնահատուկ է», – նկատում է Աստղիկը։
Կաչաղակաբերդի գագաթին
Արցախը պատերազմից հետո անվտանգ է
Արշավականները նշում են, որ պետք չէ վախենալ ու խուսափել Արցախ գնալուց։ «Գրեթե բոլոր ծանոթներիս ու ընկերներիս արդեն ասել եմ դրա մասին, միգուցե էլ ավելի հաճախ է պետք կրկնել, որ մարդիկ լինեն տեղեկացված ու իմանան, որ Արցախի ճանապարհներն անվտնագ են: Եթե անվտանգ չլինեին, մենք էլ այս հարց ու պատասխանը դժվար թե անեինք», – ասում է Անին:
Աստղիկն էլ նկատեց, որ եթե ուղևորությունը ճիշտ պլանավորվի, վախենալու ոչինչ չկա։ Իսկ Լենան գտնում է, որ վատագույնն անցյալում է, ու հիմա ոչնչից պետք չէ վախենալ․ «Ինձ մոտ էլ այլ հարց կա․ ինչպե՞ս կարելի է Արցախ չգնալ՝ հատկապես այն ամենից հետո, ինչ այնտեղ տեղի ունեցավ»։
Աղջիկները նշում են, որ Արցախ գնալու ցանկություն միշտ կա ու իրենք բոլորն էլ նախատեսում են կրկին վերադառնալ։
«Ես արդեն իսկ շատ գեղեցիկ լեռներ եմ բաց թողել այնտեղ, որոնք այսօր չեմ կարող բարձրանալ։ Բայց այն, ինչ իմ ու ArmGeo-ի ուժերի սահմաններում է, կարծում եմ՝ առաջիկայում կիրականացնենք։ Կարծում եք՝ ինչո՞ւ եմ տաք քնապարկ գնել», – եզրափակում է Լենան։
Կաչաղակաբերդի գագաթին
Արցախյան այս ուղևորությունը պատերազմից հետո առաջինն էր, որը կլինի մեր շարունակական ու բազմապրոֆիլ ճամփորդությունների սկիզբը։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Բլոգ Հայաստանի մասին
Կիլիմանջարո. Աֆրիկայի «կտուրին»
Mediamax-ի հարցազրույցը Տիգրան Վարագի հետ
Հայկական լեռնաշխարհի «7 գագաթ» նախագիծ
Տիրինկատար և «Վիշապների հովիտ»
5165-ի սրտում ծնված երազանքի ճանապարհը
Հայաստանի 5 ամենագեղեցիկ գարնանային ուղղությունները
Էվերեստի բազային ճամբար 2023
3000 մետրից այն կողմ՝ Հայաստանի լեռներում
Հայաստանը հնագույն քարտեզներում
Սապբորդինգը Հայաստանի ջրերում
/in Առանց խորագրի /by armeniangeographicPaddle boarding in Armenia
Սապբորդինը Հայաստանում տարածում է գտնում
Կարենը պատմում է, որ ինքը վաղուց է ունեցել սապբորդինգը սպորտային տուրիզմի մեջ ընդգրկելու միտք՝ հաշվի առնելով, որ Հայաստանում դեռևս չկան շատ խմբեր, որոնք զբաղվում են այս սպորտաձևով։ Նա նշում է, որ նախորդ տարի կորոնավիրուսը տվեց հնարավորություն ArmGeo-ի հետ իրականություն դարձնել այդ գաղափարը։
Առաջին սապ տուրն իրականացրինք Սևանի վրա, որից հետո մարդկանց հետաքրքրությունն ու մասնակցությունը սկսեց մեծանալ։ Այժմ կազմակերպում ենք սապ տուրեր Հայաստանի տարբեր լճերում ու ջրամբարներում։
Սապբորդինգը Սևանում
Կարենի խոսքով՝ սապբորդինգն աշխարհում բավականին տարածված սպորտաձև է։ Նա նկատեց, որ սապբորդինգը հեծանիվի նման ունի երկու ուղղվածություն՝ կիրառական և սպորտային․ «Շատ երկրներ կան, որտեղ ջրային զանգվածները, գետերը շատ են, մարդիկ նույնիսկ աշխատանքի են գնում սապով։ Այն կիրառվում է նաև որպես հաճույք, առողջ ապրելակերպ։ Այդ ամենից բացի՝ սապը բազմաֆունկցիոնալ սպորտաձև է, ու աշխարհի տարբեր երկրներում սապի առաջնություններ են անցկացվում»։
Սապբորդինգ
Սապբորդինգի մեկնարկը Հայաստանում հաջող էր, ու Կարենի գնահատմամբ՝ հայերի կողմից արձագանքը սկզբից ավելի շատ ճանաչողական, հետաքրքրասիրական էր, քանի որ չգիտեին՝ դա ինչ է։ «Սապտուրերը դրվեցին Armenian Geographic-ի շրջանակներում, ու հենց ArmGeo-ի լսարանն էր, որ հնարավորություն ուներ տեղեկացվելու դրանց մասին։ Սկզբից հավաքվեց 4 հոգի, հետո՝ նորից 4, հետո՝ 12», – նկատեց Կարենը։
Ինչքա՞ն ժամանակում կարելի է սովորել սապ վարել
Նա ասաց, որ մասնակիցների ու հետաքրքրվողների թիվը ժամանակի ընթացքում մեծացավ․ «Հաճախ հենց մենք ենք սահմանափակում մասնակիցների քանակը՝ թե՛ սապբորդերի քանակով պայմանավորված, թե՛ պայմանավորված այն լճով կամ ջրամբարով, որտեղ գնում են»։
Սապբորդինգ
Անդրադառնալով սապբորդինգով առաջին անգամ զբաղվողների դժվարություններին՝ Կարենը նշեց, որ դեռ չի եղել նման դեպք, որ մեկ օրվա ընթացքում մարդը չկանգնի սապի վրա ու չվարի․ «Ճիշտ է, սապից ընկնելու հավանականություն կա, սակայն եթե չշտապես, այդ հավանականությունը մինչև 10-5 տոկոսի կարող ես հասցնել։ Այս հարցում եղանակային պայմանները ևս դեր են խաղում․ եթե չկա ուժեղ քամի, ուժեղ ալիք, սապից ընկնելու հավանականությունն ավելի է փոքրանում։ Ինչ վերաբերում է սովորելուն, հնարավոր է՝ 30- 40 րոպե տրամադրելուց հետո կանգնել սապի վրա ու սիրողական մակարդակով վարել»։
Սապբորդինգ Ազատի ջրամբարում
Ըստ Կարենի՝ սապը կարելի է վարել տարբեր տեխնիկաներով, հնարքներ կիրառելով, սակայն նախնական սապի վրա կանգնելու ու թեթև վարել սովորելու համար անհրաժեշտ է ընդամենը 40 րոպե։
Հայաստանում սապբորդինգի ուղղությունները
Խոսելով Հայաստանում սապի հարմար ու հետաքրքիր ուղղությունների մասին՝ Կարենը նշեց, որ ամենամեծ ուղղությունը, բնականաբար, Սևանա լիճն է․ «Ամենաշատ հնարավորությունները հենց Սևանա լիճն է տալիս։ Ամենակարևոր գործոնը եղանակն է․ դու կարող ես հասնել Սևանա լճի որևէ ափ, որտեղ լինի շատ ուժեղ քամի կամ ալիք, գնաս 30 կիլոմտեր հեռու, թեքվես ուրիշ կողմ, ու այնտեղ լինի շատ ավելի հանգիստ եղանակ, ու դու կարողանաս այդ օրը վայելես։ Բացի դրանից՝ Սևանա լիճը բազմազան է, ու շատ բան ունես տեսնելու։ Կարող ես վարել անտառի կողքով, տափաստանային հատվածներով, այնպիսի հատվածներով, որտեղ լեռներն են շատ լավ երևում, կարող ես վարել նույնիսկ տների արանքներով, որոնք մնացել են ջրի տակ»։
Սևանա լճից բացի՝ սապ տուրեր ենք կազմակերպել նաև Ազատի, Ապարանի ջրամբարներում, լեռնային այնպիսի լճերում, ինչպիսիք են Ռապի ու Գոշ լճերը։
Սապբորդինգ Ազատի ջրամբարում
«Ազատի ջրամբարն աշխարահագրական դիրքով Երևանին ամենամոտն է, ու շատ հեշտ է հասնել այնտեղ։ Այն շատ գեղեցիկ է ու տարվա բոլոր եղանակներին չքնաղ է։ Ապարանի ջրամբարում էլ ենք սապ վարել, ուսումնասիրել տեղանքը։ Շատ սիրուն է Ապարանի ջրամբարը սապի համար, մի քիչ քամիներ կան, բայց դրա հետ մեկտեղ այնպիսի հատվածներ կան, որ ժայռը փակում է քամին։ Վարել ենք նաև լեռնային փոքր լճակներում, օրինակ Ռապի լճում։ Ճիշտ է, Ռապի լիճը շատ փոքր է սապի համար, բայց մենք այդ ուղևորությունը համատեղեցինք արտաճանապարհային տուրով ու քայլարշավով։ Այսինքն՝ եթե շեշտը դնեինք միայն սապի վրա, կարող է մի քիչ ձանձրալի թվար, որովհետև Ռապի լճում կարելի է ավելի քիչ քան մեկ րոպեում պտտվել լիճը։ Այնտեղ տեսարանն է շատ գեղեցիկ․ Արագածի Հյուսիսային պատն իր ողջ վեհությամբ քո առջև վեր է խոյանում», – նկատեց Կարենը։
Սապբորդինգ
Նոր ուղղություններ
Նշենք, որ նախատեսվում է նաև ընդլայնել սապբորդինգի ուղղությունները․ «Անհնար է, որ սապբորդինգը սահմանափակվի մի քանի ջրամբարով։ Եթե ինչ-որ տեղ կա, որ հնարավոր է սապ քշել, մենք կգնանք, կփորձենք, կբացահայտենք, հետո խմբեր կտանենք։ Պլանները շատ են, այս պահին խանգարող հանգամանքը ժամանակի սղությունն է ու եղանակային պայմանները»։
Մենք սապ տուրեր ենք իրականացրել անգամ ձմռան ընթացքում։ Կարենն ասում է, որ Սևանն իրեն լավ փորձ է տվել, ու դրանից հետո ձմռանը սապ վարելն ընդհանրապես խնդիր չէ․ «Ամռանը հնարավոր է Սևանում այնպիսի ալիքներ լինեն, որ ձմռան ոչ մի օրվա հետ չես համեմատի։ Իսկ երբ դու սապի վրա ես, քո մարմնով դառնում ես առագաստ, իսկ բորդը շատ հեշտ է գնում։ Ես եղանակի պատճառով չէի կանգ առնում, գնում էի հենց եղանակին ընդառաջ, որ փորձեմ ամեն ինչ։ Դրանից հետո շատ ավելի հեշտ էր ձմռանը․ շատ քամոտ օրերին չէինք գնում, այլ գնում էինք համեմատաբար ավելի պարզ օրերին։ Եթե հանգիստ ես վարում, կտրուկ շրջադարձեր չես անում, լավ տիրապետում ես բորդին, տարբերություն չկա, թե տարվա որ եղանակին ես վարում։ Տեղումներն էլ չեն խանգարում, մենք շատ ուժեղ ձյան տակ էլ ենք վարել, շատ ավելի հաճելի էր։ Ասում են՝ վատ եղանակ չկա, կա վատ հանդերձանք, իսկ եթե հանդերձանքդ համապատասխան է և ունես ջրակայուն կոշիկներ, չես մրսի»։
Ձմեռային սապբորդինգ
Սապբորդինգը Հայաստանում հնարավորություն է տալիս լիովին նոր տեսանկյունից ուսումնասիրել ու բացահայտել Հայաստանի լճերը, գետերն ու ջրամբարները։
Եթե ցանկություն ունեք Հայաստանում մասնակցել սապ տուրերի, կապ հաստատեք մեզ հետ։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Բլոգ Հայաստանի մասին
Կիլիմանջարո. Աֆրիկայի «կտուրին»
Mediamax-ի հարցազրույցը Տիգրան Վարագի հետ
Հայկական լեռնաշխարհի «7 գագաթ» նախագիծ
Տիրինկատար և «Վիշապների հովիտ»
5165-ի սրտում ծնված երազանքի ճանապարհը
Հայաստանի 5 ամենագեղեցիկ գարնանային ուղղությունները
Էվերեստի բազային ճամբար 2023
3000 մետրից այն կողմ՝ Հայաստանի լեռներում
Հայաստանը հնագույն քարտեզներում
Արցախի գյուղերով
/in Առանց խորագրի /by armeniangeographicԱրցախ
Հայտնի տուրիստական ուղղություններ այցելելիս շատ քիչ էր առիթ ընձեռվում շփվել տեղացիների հետ, ծանոթանալ նրանց կենցաղին, ավանդույթներին և այլն։ Բացի դրանից գյուղերում մնալով ավելի մոտ էինք լեռներին, քանի որ մեր՝ Արցախ գնալու նպատակը հիմնականում լինում էր լեռներ բարձրանալը։ «Արցախի գյուղերով» նախագծի շրջանակներում մնացել ենք Արցախի բոլոր շրջաններում։
Վերելք Դիզափայտ լեռ
Շատ գյուղեր, որոնք արդեն մեզ հարազատ էին դարձել, անցան թշնամուն։ Պատերազմից հետո անորոշ է Արցախի կարգավիճակն ու ապագան, բայց մենք շարունակում ենք իրականացնել «Արցախի գյուղերով» նախագիծը, որպեսզի տեսնենք՝ ինչպես է ընթանում կյանքը պատերազմից հետո և գուցե գտնենք մեզ հուզող որոշ հարցերի պատասխաններ։
Արցախի գյուղերով / Լուսանկարը՝ Սիփան Գրիգի
Նախագծի ձևաչափը հետևյալն է՝ ճամփորդությունն իրականացնում ենք ամենագնաց մեքենաներով, որպեսզի կարողանանք անցնել ամենադժվարանցանելի ճանապարհներով ու հասնել ամենահեռավոր գյուղեր։
Մեր ամենագնացներով հասանելի ենք ամենուր
Գիշերում ենք՝ որտեղ կհյուրընկալեն (տուն, դպրոց, ակումբ), քանի որ մեր քնապարկերը միշտ մեզ հետ են։
Խանձաձոր
Ուղևորությունից առաջ կազմում ենք այցելվող վայրերի ցանկը, բայց չունենք հստակ ծրագիր, չենք հրաժարվում սուրճի առաջարկից, չենք շտապում հասցնել այլ գյուղ այցելել։ Եթե մի տեղ ստացվեց կապի մեջ մտնել մարդկանց հետ, կամ այցելել որևէ բնական ու պատմական հուշարձան, ուրեմն մեր այցը համարում ենք ստացված։ Երբեմն սպասվածից ավելի լավ է անցնում, երբեմն՝ ոչ։ Ամեն դեպքում ամեն գյուղից մի կտոր հիշողություն տանում ենք մեզ հետ։
Նախագիծը բաց է բոլոր այն ցանկացողների համար, ովքեր սիրում են արշավներ և կիսում են ճամփորդելու այս ձևաչափը։
Տեսանյութը՝ Սիփան Գրիգի
Բլոգ
Կիլիմանջարո. Աֆրիկայի «կտուրին»
Mediamax-ի հարցազրույցը Տիգրան Վարագի հետ
Հայկական լեռնաշխարհի «7 գագաթ» նախագիծ
Տիրինկատար և «Վիշապների հովիտ»
5165-ի սրտում ծնված երազանքի ճանապարհը
Հայաստանի 5 ամենագեղեցիկ գարնանային ուղղությունները
Իռենա Խառազովայի կյանքի Էվերեստը
/in Բլոգ, Մեր գործունեությունը /by armeniangeographicՀանդիպում-սեմինար հայաստանցի արշավականների հետ
Օրերս մեր նախաձեռնությամբ Իռենան հանդիպում-սեմինար ունեցավ հայաստանցի մի խումբ արշավականների հետ, որի ընթացքում խոսեց Էվերեստը հաղթահարելու ճանապարհի ու ընդհանրապես լեռնագնացության մասին։ Նրա համար սարեր բարձրանալը, լեռնագնացությամբ զբաղվելը նպատակի նման բան է։
«Ինչի՞դ էր պետք»
«Լեռնագնացության մեջ ամեն մեկն իր մոտիվացիան ունի․ մեկը գնում է գեղեցկության համար, մյուսը գնում է արշավային կյանքի նկատմամբ սեր զգալով։ Կոնկրետ ես գնում եմ մասնավորապես նպատակի համար, որովհետև հաղթանակի զգացումը ամենահիանալի զգացումն է», – նշում է լեռնագնացը։
Իռենա Խառազովան՝ Էվերեստի վերելքի ճամբարում
Պատմելով Էվերեստի վերելքի մասին՝ Իռենան ընդգծում էր, որ այդ ամբողջ 45 օրը, որ իրենք բարձրացել են լեռը, վախի մասին է եղել․ «Իմ մոտ ամեն դեպքում այդպես էր․ ամբողջ ընթացքում զրույցներ են մահվան մասին, մի պահ խելագարվում ես, մի պահ գովում ես ինքդ քեզ, հետո դիակների ես հանդիպում ու մտածում ես, թե ինչպես են մահացել այդ մարդիկ։ Դու անընդհատ գտնվում ես այդ մթնոլորտում։ Խոսում ես հարազատներիդ հետ, նրանք ինչ-որ սրճարանում նստած են, իսկ դու այստեղ ես։ Մտածում ես՝ ինչի՞դ էր պետք սա»։
Իռենա Խառազովա
Նա նկատեց, որ 4500 մետրից այն կողմ մարդու օրգանիզմն այլևս չի վերականգնվում․ «Դու քեզ անիծում ես ամեն րոպե, որ գտնվում ես այնտեղ, ասում ես՝ ինչի՞դ էր պետք, մնայիր տանը։ Ամբողջ խնդիրն այն է, որ դու չգիտես, թե ինչպես նման բարձրության վրա կդրսևորի ուղեղդ։ Ես երբեք վերևներում գեղեցկությամբ չեմ հիանում, որովհետև դա վերջին բանն է, որ կարող է ինձ այդ պահին հուզել, քանի որ ինձ շատ վատ եմ զգում»։
Վերելք դեպի Էվերեստ
«Չէի ուզում մարմինս մնար Էվերեստի վրա»
Ամենաբարձր կետ հասած առաջին հայուհին Էվերեստի գագաթին հասնելու 4 փուլանոց ծրագրի մասին պատմեց ու ասաց, որ երբեմն մարդիկ նպատակ են դնում բարձրանալ ոչ թե գագաթ, այլ մինչև որոշակի բարձրություն։ 4-րդ՝ ամենավերջին փուլը կարող են բարձրանալ միայն նրանք, ովքեր վստահ են իրենց ուժերի վրա, քանի որ նման բարձրության վրա ոչ ոք ոչ ոքի չի կարող օգնել, անգամ եթե մահանաս, այնտեղից քեզ չեն իջեցնի։ Այդ է պատճառը, որ իրենց ճանապարհին լեռնագնացները հանդիպել են բազմաթիվ դիակների, որոնք տարբեր ժամանակներում մահացած մարդիկ են եղել։ Իռենան պատմում է, որ որոշ դեպքերում ինքը տեսել է նաև մահացածների դեմքերը, քանի որ նման պայմաններում մաշկը ժամանակի ընթացքում շատ չի փոխվում։
Վերելք դեպի Էվերեստ
«Ես իմ օգնականին ասում էի՝ «արի քննարկենք գործողությունների պլանը, եթե ես մահանամ», որովհետև չէի ուզում իմ մարմինն այնտեղ մնար, մարդիկ գային ու տեսնեին ինձ այնտեղ պառկած։ Ես նրան ասացի, որ իմ ընտանիքը նրան «կհարստացնի», միայն թե ինձ իջեցնի, այնտեղ չթողնի։ Նա ինձ ասաց, որ վստահ չէ, որ դա հնարավոր կլինի։ Ասացի՝ «դե, լավ, եթե չստացվի, գլխարկս հանի, թող մազերս ծածանվեն քամու հետ, որ թագուհու նման մեռնեմ» », – պատմում է լեռնագնացը։
Իռենա Խառազովան՝ իր օգնականի հետ
Առաջին հայուհին Էվերեստի գագաթին
Իռենան նշում է՝ այն, որ իրեն հաջողվել է բարձրանալ Էվերեստը, մեծ մասամբ նաև իրենց խմբի ղեկավար Ալեքսանդր Աբրամովի շնորհիվ է։ Նա պատմում է, որ բազմիցս վախեր է ունեցել, սակայն խմբի ղեկավարը կարողացել է մոտիվացնել նրանց շարունակել քայլել։ Իռենան նշեց, որ Ա․ Աբրամովն իրենց հրահանգել էր գագաթ հասնելուն պես արագ իջնեն 7000 մետրից ներքև, քանի որ եթե մնան հանգստանալու, հնարավոր է՝ այլևս չկարողնան վեր կենալ ու շարունակել։ Շատ մարդիկ, պատմում է Իռենան, նախկինում հենց այդպես են մահացել։ Դրա համար էլ խումբը, հասնելով գագաթ, իրար շնորհավորելուց ու նկարվելուց հետո, անմիջապես սկսել է իջնել։
Էվերեստի գագաթին
«Դրանից հետո այնպես ես ուզում ապրել, որ պատմես բոլորին այդ ամենի մասին», – ասում է Իռենան՝ նշելով, որ ինքն այնքան արագ է իջել, որ առաջինն է հասել ճամբար։
Էվերեստի վերելքից հետո
«Էվերեստի ճանապարհը երազանքի մասին է»
Այսքանից հետո Իռենան վստահ է, որ արժի բարձրանալ աշխարհի ամենաբարձր գագաթը․ «Էվերեստի ճանապարհը երազանքի մասին է․․․ Բոլորն էլ ունենում են իրենց կյանքի Էվերեստը․ դնում են նպատակ ու հասնում են դրան»։
Վերելք դեպի Էվերեստ
Իռենայի առաջին լեռը եղել է Կիլիմանջարոն (5895մ), որտեղ էլ առաջին անգամ լսել է Էվերեստի մասին ու նպատակ դրել, որ հաղթահարելու է այդ վերելքը։ Նա նշում է, որ մինչ այդ անգամ վրանում չէր քնել, իսկ դրանից հետո 5 տարի անց բարձրացել է Էվերեստը։
Կյանքը՝ պատերազմից հետո
Առաջին հայուհին Էվերեստի գագաթին հասնելու ճանապարհին հանդիպել է տարբեր խնդիրներով մարդկանց, ու նշում է, որ եկել է Հայաստան, որ հանդիպի պատերազմից հետո վերականգնողական կենտրոններում գտնվող տղաներին ու ոգեշնչի նրանց։ Նա պատմեց, որ Էվերեստ բարձրացող իրենց խմբում կար նաև Իրաքի պատերազմին մասնակցած ու ոտքը կորցրած մի ամերիկացի երիտասարդ, որին ևս հաջողվեց բարձրանալ լեռը։ Էվերեստի գագաթ հասածների թվում էր նաև արգենտինացի դերասան Ֆակունդո Արանան, որը քիմիոթերապիայի կուրսն ավարտելուց մեկ տարի անց եկել էր բարձրանալու Էվերեստը։
Էվերեստի գագաթին
«Ես ուզում եմ պատմել տղաներին, թե ինչպես կարելի է շարունակել ապրել պատերազմից հետո։ Մարդիկ հաշմանդամություն ստանալուց հետո շատ հաճախ նպատակ են դնում էվերեստը բարձրանալ ու բարձրանում են։ Այսինքն՝ նրանք այդքանից հետո իրենց մեջ ուժ են գտնում ու անում են ինչ-որ արտասովոր բան», – նշում է լեռնագնացը, որը նպատակ ունի նաև պատերազմին մասնակցած ու վիրավորում ստացած տղաներիի հետ արաշավների գնալ։ Իռենան դեռևս Հայաստանի սարերում չի եղել, սակայն նշեց, որ Արարատն է բարձրացել ու նպատակ ունի բարձրանալ Արագածը։
Վերելք դեպի Էվերեստ
Հանդիպման ժամանակ Armenian Geographic-ի հիմնադիր-ղեկավար Տիգրան Վարագը Իռենա Խառազովային նվիրեց իր հեղինակած «Հայաստանի լեռները» երկլեզու գիրքը։
Աշխարհի ամենաբարձր գագաթին եղած հայուհին լեռնագնացությունը լավագույն թմրանյութն է համարում, որը հնարավորություն է տալիս մարդու ուղեղին վերալիցքավորվել։
Լուսանկարները տրամադրեց Իռենա Խառազովան։
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Մեր առաջիկա արշավները
Հերհերի հրաշալիքները
Արշավ Շամլուղից Ախթալա
Արշավ դեպի Խոսրովի արգելոցի ջրվեժներ
Վերելք Դիմաց լեռ
Արշավ դեպի Գողթանիկի ջրվեժ
Վերելք Պապաքի սար և Մոխրասար
Մերի Անտոնյան
/in Ակումբի անդամներ /by armeniangeographicՄերի Անտոնյան
Ինչպես ամեն ինչ սկսվեց
«Առաջին արշավս Հերհերի ջրվեժն էր։ Գարուն էր, ու գարնանը հատուկ խառնաշփոթ եղանակ, ձնախառն անձրև, քամի, ցեխոտ ճանապարհներ ու ես՝ հնարավորինս հակաարշավական հագուստով։ Զգացողությունները՝ խառը, իրար հակասող, իրարամերժ, գեղեցիկ», – իր առաջին արշավի մասին պատմում է Մերին։
Մերի Անտոնյան
Նրա խոսքով՝ արշավներն իրեն տալիս են հնարավորություն մոտ լինել բնությանը․ «Բնության «հոգին» զգում եմ ավելի խորը՝ ներսից։ Ամենալավ մտքերն եմ գողանում բնությունից, գույների նոր երագներ եմ գտնում։ Էլ ի՞նչ է պետք դրանից ավել երջանիկ լինելու համար»։
Ինչ են տալիս լեռները
Արշավականը նշում է, որ լեռները սովորեցնում, ոգևորում, քեզ շռայլում են անսահման հորիզոններ, ֆանտաստիկ մայրամուտներ, տալիս են էներգիա․ «Լեռները դարձնում են քեզ առավել համառ։ Ամենաբարդ խնդիրները լեռներում ստանում են պարզ լուծումներ։ Լեռներն ազնիվ են ու ունեն զարմանալի բնավորություն, հեռվից դու վայելում ես լեռը, իսկ գագաթից՝ այն քեզ թույլ է տալիս վայելել իր շուրջը բացվող բնապատկերները։ Լեռներում օդ կա»։
Մերի Անտոնյան
Խոսելով իր ամենահիշարժան արշավների մասին՝ Մերին ասաց, որ հիշարժան արշավները մի քանիսն են․ «Անիրական Ծակքարի լիճը, Խոստուփի տաք արևածագը, Ուխտասարի մառախուղից նշմարվող միստիկ տեսարանները, Կատար լեռան բացահայտումը, նրա վայրի, ժայռոտ ճանապարհները դեռ երկար ժամանակ հիշելու եմ»։
Մերին ասում է, որ դեռ շատ լեռնային ճամփաներ ունի անցնելու, ու մեծ ցանկություն ունի մի օր հայտնվել Արևմտյան Հայաստանի ու Արցախի լեռներում։ Նա գտնում է՝ արշավականներն ազատ, արկածախնդիր, հուզական մարդիկ են․ «Սրտով արշավականներին ճանաչում եմ հեռվից»։
Մերի Անտոնյան
Ինչպես հայտնվեց ArmGeo-ում
Խոսելով այն մասին, թե ինչպես հայտնվեց մեր ակումբում՝ Մերին ասաց․ «Ես էլ չհասկացա ինչպես հայտնվեցի ArmGeo-ում, համատարած խիստ կարանտինից հետո, երբ մեր սովորական կյանքը տևական ժամանակ կանգ էր առել, աշխատում էի տանից, միայն պատշգամբն էր բաց տարածությունը զգալու հնարավորություն տալիս, որոշեցի՝ երբ սահմանափակումները վերջանան, ավելի շատ եմ արշավելու ու այդպես էլ արեցի»։
Մերի Անտոնյան
Մերին բոլորին խորհուրդ է տալիս գոնե մեկ անգամ գնալ արշավի․ «Ինքս վախեր ունեմ լեռներում՝ հատկապես ժայռոտ մասերից, բայց չհամարձակվել չեմ կարող, քանի որ ամենատպավորիչ տեսարանները հենց այդ քարերից այն կողմում են։ Գեղեցիկը տեսնելու համար մի քիչ պետք է տանջվել, մրսել, թրջվել, վախենալ, ընկնել, ցեխոտվել, իսկ ո՞վ է խոստացել, որ հեշտ է լինելու։ Խորհուրդ կտամ գոնե մեկ անգամ փորձել, եթե լինի էներգիա լեռների ու ձեր միջև, դուք կրկին կվերադառնաք»։
Ուզո՞ւմ ես դառնալ ակումբի անդամներից մեկը: Միացի՛ր մեր արշավներին:
Ծանոթացեք մեր ակումբի մյուս անդամների հետ.
Դալար Չահարմահալի
Գևորգ Մովսիսյան
Աստղիկ Բաբալարյան
Թագուհի Մանուկյան
Նարե Մանուկյան
Լիլիթ Տոնոյան
Մարիամ Ղազարյան
Արթուր Զարբաբյան
Մերի Անտոնյան
Ծառաքարի վանք
/in Մեր արշավները /by armeniangeographicՉնայած իր յուրօրինակ կառուցվածքին՝ վանքը մինչև վերջին տարիները մասնագետների ուշադրությանը չէր արժանացել։ Միայն 1999 թվականին շոտլանդացի հետազոտող Սթիվեն Սիմն այցելում է հնավայր, լուսանկարում ու սխեմատիկ չափագրում է վանքի հատակագիծը։ Այնուհետև վանք է այցելում ճապոնացի երկրաշարժագետ Շիրո Սասանոն և 2009 թվականին, այդ այցի հիման վրա, փոքրիկ ուսումնասիրություն է հրատարակում։
Ծառաքարի վանք
Այսպիսով երկու օտարազգի հետազոտողները «հայտնաբերեցին» և գիտական աշխարհին ներկայացրին մի նոր ժայռափոր վանք, որի պատմական անունը չկարողանալով պարզել այն անվանեցին մերձակա քրդաբնակ գյուղի անունով։
Այնուհետև 2008-2010 թվականներին Հայկական ճարտարապետությունն ուսումնասիրող կազմակերպության գիտարշավի շրջանակներում պարզվում է, որ օտարազգի հետազոտողների կողմից հայտնաբերված վանքը Ծառաքարի վանքն է, որի մասին վկայել են վանքի որմերին առկա վիմագիր արձանագրությունները։
Ծառաքարի վանքը եղել է Միջնադարյան Հայաստանի կարևորագույն վանական համալիրներից մեկը, բայց ժամանակի ընթացքում կորցրել է իր նշանակությունն ու մոռացության մատնվել։
Ծառաքարի վանք
19-րդ դարի վերջերին Ղևոնդ Ալիշանը սկզբաղբյուրներից քաղած տեղեկությունների հիման վրա կարողացել էր նշել վանքի մոտավոր տեղադրությունը։ Այնուհետև նույն եզրակացությանն է եկել նաև Ս․ Եփրիկյանը՝ նշելով, որ վանքը գտնվում է Մեծ Հայքի Այրարատ նահանգի Գաբեղենք գավառում, Կեչրոր քաղաքի մոտակայքում։
Այս և շատ այլ գիտական ուսումնասիրությունների արդյունքում պարզ է դարձել, որ «նորահայտ» ժայռափոր վանական համալիրը հենց նույն Ծառաքարի վանքն է։
Լուսանկարները՝ Սիփան Գրիգի, Գևորգ Հարոյանի, Հրաչուհի Այվազյանի և Տիգրան Վարագի
Սույն հոդվածի հեղինակային իրավունքը պատկանում է armgeo.am կայքին։ Հոդվածի բովանդակությունը կարող է մեջբերվել, օգտագործվել այլ կայքերում, միայն ակտիվ հղում պարունակելով դեպի սկզբնաղբյուրը:
Արշավներ Հայաստանում
Շիկաքար լեռ / Կոշաբերդի ամրոց
Երանոսի լեռներ / «Սֆինքս»
Օրիսաբա․ «7 հրաբուխ» նախագիծ
Անդոկ լեռ
Կապուտան (Գոգի) լիճ
Ամպասար
Գոմբակ լեռ
Կայեն լեռ
Չախալաբերդ
Խարանալեռ
/in Լեռնագրություն, Մեր արշավները /by armeniangeographicԽարանալեռ լեռնագագաթը գտնվում է Վայոց Ձորի մարզում, Ելփին գյուղից հյուսիս-արևմուտք։ Բարձրությունը 1897 մ է։ Հանդիսանում է ջրբաժան Աղոպեն և Ելփին գետերի միջև։ Գագաթից բացվում է տեսարան դեպի Գենուտ, Շրեշտասար, Քարկատար, Ձիասար և Ծակքար լեռնագագաթները։
Խարանալեռան արշավը հաճախ ուղեկցվում է Անձավաջրի կիրճի արշավի հետ, որն իր նեղ ժայռերով չի կարող անտարբեր թողնել ոչ մեկին։
Լուսանկարները՝ Հրաչուհի Այվազյանի
Արշավներ Հայաստանում
Անդոկ լեռ
Կապուտան (Գոգի) լիճ
Ամպասար
Գոմբակ լեռ
Կայեն լեռ
Արտանիշ լեռ
Ոսկեսար լեռ
Չքնաղ լեռ / Չքնաղի լեռներ
Արջանոց լեռ / Արջանոցի լեռներ
Հանդասար լեռ
/in Լեռնագրություն, Մեր արշավները /by armeniangeographicՀանդասար լեռը գտնվում է Արարատի մարզում, Կաքավաբերդ գյուղից 5 կմ հարավ։ Երանոսի լեռների ամենաբարձր կետն է։ Բարձրությունը՝ 2292 մ։ Լեռան հարավ-արևմտյան լանջից է սկիզբ առնում Վեդի գետի աջ՝ Կոտուց վտակը։ Հանդասար լեռան լանջերը ծածկված են թփուտներով, չորադիմացկուն խոտաբույսերով։ Լեռը կազմում է «Խոսրովի անտառ» պետական արգելոցի մասը։
Լուսանկարները՝ Մարտա Պետրոսյանի և Հրաչուհի Այվազյանի
Արշավներ Հայաստանում
Անդոկ լեռ
Կապուտան (Գոգի) լիճ
Ամպասար
Գոմբակ լեռ
Կայեն լեռ
Արտանիշ լեռ
Ոսկեսար լեռ
Չքնաղ լեռ / Չքնաղի լեռներ
Արջանոց լեռ / Արջանոցի լեռներ